Show simple item record

dc.contributor.advisorDybvig Joner, Maya
dc.contributor.authorHelleland, Caroline
dc.date.accessioned2023-08-31T15:51:16Z
dc.date.available2023-08-31T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807277:1860640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086692
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan man kan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving på 4. trinn. Studien tar utgangspunkt i prosjektet "Skriv som du vil" som er utviklet av forskere ved Lesesenteret, sammen med forfatter Bjørn Arild Ersland. Målet har vært å undersøke om dette opplegget kan motivere elever som strever med skriving til å skape kreative tekster. Kvalitativ forskningsmetode har vært utgangspunkt for studien. Studien tar utgangspunkt i å prøve ut et undervisningsopplegg i kreativ skriving, hvor elevene skriver kreative tekster, får tilbakemeldinger fra lærer og deretter bearbeider tekstene sine basert på tilbakemeldingene. Intervju og analyse av elevtekstene ble brukt til å svare på forskningsspørsmålene. Utvalget består av fire elever med svake skriveferdigheter på 4. trinn. Undervisningsopplegget ble gjennomført våren 2023. Funnene indikerer at "Skriv som du vil" kan være en tilnærming for å legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving. Imidlertid finnes det også noen utfordringer knyttet til tilnærmingen. Elevene ga blant annet uttrykk for at undervisningsmetoden hovedsakelig var noe de likte, men samtidig kunne det være slitsomt. Intervjuene som ble gjennomført før undervisningsopplegget viste at elevene opplevde skrivelyst og skriveglede i hverdagen. De satte pris på skriveoppgaver som hadde klare og tydelige rammer, samtidig som de fikk frihet til å skrive det de ønsket. Analysene av elevtekstene viste en positiv utvikling gjennom studien, til tross for at elevene krevde mye støtte og veiledning underveis. Det var utarbeidet hjelpekort til læreren, som var til hjelp i situasjoner hvor elevene trengte støtte og veiledning i skriveprosessen. Resultatene av intervjuene etter undervisningsopplegget indikerte at elevene syntes metoden var strevsom, men de var samtidig veldig fornøyde med tekstene de hadde skrevet i løpet av studien.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving i 4. klasse?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record