Show simple item record

dc.contributor.advisorEikanger Kvalø, Silje
dc.contributor.authorRege, Even
dc.contributor.authorKielland Kaisen, Joachim
dc.date.accessioned2023-08-31T15:51:17Z
dc.date.available2023-08-31T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104133
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086693
dc.description.abstractProblemstilling: Studien vår omhandler hvordan friluftsliv i kroppsøving blir oppfattet og praktisert av kroppsøvingslærere i Rogaland. Studien tar for seg hvilke rammefaktorer som fremmer og hemmer gjennomføringen av kompetansemålene i friluftsliv i kroppsøving. Metode: For å besvare våre forskningsspørsmål har vi benyttet kvalitativ tilnærming. Vi gjennomførte semistrukturerte intervjuer med fire kroppsøvingslærere og en skoleleder om deres erfaringer og undervisningspraksis knyttet til friluftsliv. Funn: Våre funn tyder på at noen kroppsøvingslærere oppfatter læreplanen på en måte og iverksetter den på en annen måte. Friluftsliv har mange kvaliteter som kan bidra til danning av elevene og kroppsøvingslærerne i studien vår klarer ikke å utnytte potensialet friluftslivet kan ha i skolen, ut fra hvordan det blir praktisert. Basert på våre funn er økonomi og fordeling av ressurser den største hindringen for å kunne gjennomføre kompetansemålene knyttet til friluftsliv i kroppsøving. Det blir enten feilprioritert eller nedprioritert hos skoleledelsen. En annen viktig rammefaktor er læreren, der dens interesse, kompetanse og erfaring spiller en stor rolle i hvor mye friluftsliv som blir gjennomført. Våre funn viser også at noen skoler jobber kroppsøvingslærerne uten ekstra betaling for å utøve friluftsliv. Verdt å merke seg er at beliggenheten til skolen også kan være en medvirkende faktor til at kroppsøvingslærere utøver lite friluftsliv, da de ikke har tilgjengelige områder i nærheten til skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFriluftsliv i kroppsøving ved skoler i Rogaland
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record