Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMay-Britt Syltern Nerland
dc.contributor.advisorHanne Egenæs Staurseth
dc.contributor.authorAsta Herredsvela Aksdal
dc.contributor.authorKariann Mæland Larsen
dc.date.accessioned2023-09-02T15:51:21Z
dc.date.available2023-09-02T15:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120137:148120450
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087146
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi sett på hvilke holdninger som kommer til uttrykk når et utvalg lærere diskuterte to caser om ulike typer ikke-lesere. For å finne en mulig løsning på vår problemstilling, gjennomførte vi gruppeintervju på tre ulike skoler. Problemstillingen oppsto fordi vi gjennom flere praksiserfaringer la merke til elever som av ulike grunner ikke leste. Det finnes ulike oppfatninger av hva som definerer en ikke-leser, men noe av det som går igjen er elever som stadig velger å ikke lese i lesestund. Forskningen viser at ikke-lesere kan være utfordrende å oppdage for læreren, noe som kan føre til at noen elever går glipp av mye verdifull lesing (Miller og Kelley, 2013). Informantene gav derimot ett utrykk for at de opplevde at de selv hadde god kontroll på elevene som ikke leste i deres klasserom. Holdningsbegrepet består av ulike komponenter, og det at informantene uttrykker en annen holdning enn teorien kan tyde på at de bygger deres holdning på forskjellig kunnskap, tidligere erfaringer og ulike følelser. Det finnes relativt lite tidligere forskning på elevene som ikke leser. Vi benyttet oss derfor av teori som belyste blant annet leselyst, leseglede, motivasjon og lærerrollen. Et viktig funn i studien er at informantene ofte uttrykker en utfordring rundt det å praktisere det teorien fremmer som en god rollemodell i lesing. Vi fikk et innblikk i hvor viktig lærerens rolle kan være for leseutbytte, og vi ser en sammenheng mellom de uttrykkede holdningene og hva informantene selv forteller om egen undervisning. Informantene har mange refleksjoner rundt hvordan de kan tilrettelegge, tilpasse og motivere ikke-lesere, noe som kan uttrykke flere holdninger de har. Vi fant ut informantene var enige om at lesing er en positiv aktivitet, men hva de så på som hovedfokuset med lesingen varierte. Informantene som uttrykket en holdning om at leseglede var i fokus, forteller om hyppigere praktisering av lesestund. Holdningene læreren har ifølge Hauge (2020) vil kunne påvirke elevenes holdninger til lesing, noe som gjør at læreren som rollemodell har stor innvirkning.
dc.description.abstractIn this master's thesis, we looked at which attitudes are expressed when a selection of teachers discussed two cases about different types of non-readers. To find a possible solution to our problem, we conducted group interviews at three different schools. The problem arose because, through several practical experiences, we noticed pupils who, for various reasons, did not read. There are different perceptions of what defines a non-reader, but some of what remains are students who constantly choose not to read during silent reading. The research shows that non-readers can be challenging for the teacher to detect, which can cause some students to miss out on a lot of valuable reading. The informants, on the other hand, expressed that they felt that they themselves had good control over the students who did not read in their classroom. The concept of attitude consists of different components, and the fact that the informants express a different attitude than the theory may indicate that they base their attitude on different knowledge, previous experiences and different feelings. There is relatively little previous research on students who do not read. We therefore made use of theory that shed light on, among other things, the desire to read, the joy of reading, motivation and the teacher's role. An important finding in the study is that the informants often express a challenge around practicing what the theory promotes as a good role model in reading. We gained an insight into how important the teacher's role can be for reading outcomes, and we see a connection between the attitudes expressed and what the informants themselves say about their own teaching. The informants have many reflections on how they can facilitate, adapt and motivate non-readers, which can express several attitudes they have. We found that the informants agreed that reading is a positive activity, but what they saw as the focus of reading varied. The informants who expressed an attitude that reading for pleasure was the focus, talked about more frequent practice of reading time. The attitudes the teacher has will, according to Hauge (2020), be able to influence the pupils' attitudes towards reading, which means that the teacher as a role model have a lot of influence.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Noen liker bare ikke å lese» - Lærerens holdninger til eleven som ikke leser i lesestund
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel