Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMelhus, Kjersti
dc.contributor.authorAlsvik, Rebekka
dc.date.accessioned2023-09-05T15:51:14Z
dc.date.available2023-09-05T15:51:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807964:107004585
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087587
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å se på de kognitive kravene i ulike lærebøker i matematikk. Dette har jeg gjort ved hjelp av en innholdsanalyse der jeg har studert temaet algebra i seks ulike lærebøker. Jeg har tatt utgangspunkt i tre lærebøker for 7. trinn, og tre for 8. trinn. I disse bøkene har jeg sett på innholdet og analysert de kognitive kravene i oppgavene ved hjelp av rammeverkene MTF og MDITx. Disse gir en indikasjon på hvilken grad av kognitive krav de ulike oppgavene har. Funnene viser at i alle lærebøkene er det lagt størst vekt på prosedyreoppgaver. Dette er oppgaver som skal utføres med en gitt fremgangsmåte, som krever mer eller mindre forståelse. I tillegg viser funnene at det er lagt vekt på forståelse i lærebøkenes oppgaver. Det finnes flest deloppgaver som ble kodet til høye kognitive krav, som kan tyde på en sammenheng med læreplanen (LK20) som legger vekt på utforsking og dybdelæring. I tillegg kan man se et fokus på flere problemløsnings, og utforskende oppgaver i bøkene.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to explore the cognitive demands of different textbooks in mathematics. I have studied the topic algebra in six different textbooks using content analysis. The study is based on three different textbooks used in 7th grade and three used in 8th grade. I have explored the content of the books and analyzed the cognitive demands the various tasks have, by using the frameworks MTF and MDITx. These give an indication of the degree of cognitive demands the various tasks have. Results from this study show that all the textbooks place the greatest emphasis on procedural tasks. These are tasks that involve that students are given a given procedure, and that the student shall do the task as it is shown with more or less understanding. Furthermore, results show that textbooks emphasize understanding in the tasks in the textbooks. Most of the partial tasks require higher cognitive demands. This implies a connection with the curriculum plan LK20, which emphasizes exploration and in-depth learning. In addition, one can see that problem solving and exploratory tasks are emphasized.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKognitive krav i lærebøker i matematikk på 7. og 8. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel