Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHervik, Sigbjørn
dc.contributor.authorØstebø, Marlene Seljeskog
dc.contributor.authorUrianstad, Simen Bugge
dc.date.accessioned2023-09-05T15:51:27Z
dc.date.available2023-09-05T15:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:137509085:37319873
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087593
dc.description.abstractDa ny læreplan av 2020 ble introdusert, var det spesielt et begrep som stod i fokus - dybdelæring. Hvor tidligere læreplan ønsket at elevene skulle kunne utføre oppgaver gjennom en instrumentell forståelse, skulle elevene nå undervises til en relasjonell forståelse innenfor et smalere fagområde. Dybdelæring inkluderer å kunne knytte tidligere kunnskap til nye fagområder, men også til andre fag. Med andre ord skulle kunnskapen bli tverrfaglig. Da vi ikke fant faglitteratur i særlig grad omhandlende tema, ble det for oss interessant å utforske hvorvidt tverrfaglig arbeid fører til økt forståelse innenfor fag. I samarbeid med veileder og utvalgsskolen har vi utviklet et prøveprosjekt som søker etter å belyse akkurat dette. Problemstillingen vår ble da: Vil et tverrfaglig prosjekt i naturfag og matematikk fremme forståelse og dybdelæring hos elever i videregående skole? Elevene har gjennom studien jobbet med et tverrfaglig prosjekt hvor de modellerer en praktisk situasjon, etterfulgt av en prøve i modellering. Vårt fokusområde har vært dybdelæring og forståelse, noe som i modellering gjerne kommer til uttrykk gjennom diskusjon og argumentasjon rundt modellens gyldighetsområde. Fra dataene vi har fått er det imidlertid vanskelig å dra en tydelig konklusjon, da variasjonen i utfall er høy. Resultatene viser likevel at tverrfaglig arbeid kan ha positiv innvirkning på læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDybdelæring og tverrfaglighet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel