Show simple item record

dc.contributor.advisorHervik, Sigbjørn
dc.contributor.authorØstebø, Marlene Seljeskog
dc.contributor.authorUrianstad, Simen Bugge
dc.date.accessioned2023-09-05T15:51:27Z
dc.date.available2023-09-05T15:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:137509085:37319873
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087593
dc.description.abstractDa ny læreplan av 2020 ble introdusert, var det spesielt et begrep som stod i fokus - dybdelæring. Hvor tidligere læreplan ønsket at elevene skulle kunne utføre oppgaver gjennom en instrumentell forståelse, skulle elevene nå undervises til en relasjonell forståelse innenfor et smalere fagområde. Dybdelæring inkluderer å kunne knytte tidligere kunnskap til nye fagområder, men også til andre fag. Med andre ord skulle kunnskapen bli tverrfaglig. Da vi ikke fant faglitteratur i særlig grad omhandlende tema, ble det for oss interessant å utforske hvorvidt tverrfaglig arbeid fører til økt forståelse innenfor fag. I samarbeid med veileder og utvalgsskolen har vi utviklet et prøveprosjekt som søker etter å belyse akkurat dette. Problemstillingen vår ble da: Vil et tverrfaglig prosjekt i naturfag og matematikk fremme forståelse og dybdelæring hos elever i videregående skole? Elevene har gjennom studien jobbet med et tverrfaglig prosjekt hvor de modellerer en praktisk situasjon, etterfulgt av en prøve i modellering. Vårt fokusområde har vært dybdelæring og forståelse, noe som i modellering gjerne kommer til uttrykk gjennom diskusjon og argumentasjon rundt modellens gyldighetsområde. Fra dataene vi har fått er det imidlertid vanskelig å dra en tydelig konklusjon, da variasjonen i utfall er høy. Resultatene viser likevel at tverrfaglig arbeid kan ha positiv innvirkning på læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDybdelæring og tverrfaglighet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record