Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaraldsnes, Dziuginta.
dc.contributor.authorRydningen, Malin.
dc.date.accessioned2023-09-06T15:51:11Z
dc.date.available2023-09-06T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807277:35952514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087779
dc.description.abstractFormålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen. Det var ønskelig å få en innsikt i hvor mange av elevene som ble utsatt for mobbing i grunnskolen som opplevde psykiske plager, mistrivsel og ensomhet i videregående skole. Undersøkelsen tok også for seg konsekvensene for elever med andre roller i mobbing, som den som mobber, utenforstående og assistentrollen i mobbing. Denne studien bruker kvantitativ metode og er basert på en spørreundersøkelse. Gjennom fem hypoteser, har følgende problemstilling blitt belyst og besvart; “Hvilken sammenheng er det mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing i grunnskolen?” Jeg tok kontakt med videregående skoler i Rogaland og fikk seks klasser ved tre ulike videregående skoler til å samtykke til deltakelse. Totalt bestod disse klassene av 127 elever, og jeg sendte et semistrukturert spørreskjema til disse elevene, og av disse var det 105 som valgte å besvare spørreundersøkelsen. Alle disse elevene gikk vg3 på ulike studieretninger. Respondentene ble spurt om tidligere opplevelser med mobbing i grunnskolen og psykiske plager, ensomhet og trivsel nå i videregående skole. Dataen ble samlet inn via SurveyXact og analysert i statistikkprogrammet IBM SPSS, versjon 28. Studien er forankret i teori om mobbing og forskning på psykiske plager, mistrivsel og ensomhet som en konsekvens av mobbing. Funnene i denne studien viser til flere og langvarige konsekvenser av å ha blitt utsatt for mobbing. Å bli utsatt for mobbing i grunnskolen har en positiv sammenheng med elevens ensomhet, mistrivsel og psykiske plager. Elever som har blitt utsatt for mobbing i grunnskolen opplever i større grad symptomer på psykiske plager som angst og depresjon, men også ensomhet og mistrivsel i videregående skole sammenlignet med elever som ikke har blitt mobbet i grunnskolen. Jentene som har blitt utsatt for mobbing i grunnskolen opplever mer symptomer på angst og depresjon i videregående skole, sammenlignet med gutter. Funnene viste ingen forskjell i opplevd ensomhet og mistrivsel når man sammenligner jenter og gutter. Mine funn tyder på at å mobbe andre i grunnskolen ikke har noen konsekvenser for verken ensomhet, trivsel eller psykiske plager. Derimot opplever elever som har vært tilskuere til mobbing i grunnskolen mer ensomhet i videregående skole, men opplever ikke økt grad av psykiske plager eller mistrivsel.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis was to investigate the extent to which there is a connection between psychological distress, reduced well-being, and loneliness among high school students and their role in bullying in primary and lower secondary school. It was desirable to gain insight into how many of the students who were bullied in primary and/or lower secondary school experienced psychological distress, reduced well-being, and loneliness in high school. The survey also examined the consequences for students with other roles in bullying, such as the bully, outsider, and assistant roles in bullying. This study uses a quantitative method and is based on a survey. Through five hypotheses, the following research question has been highlighted and answered: "What is the connection between psychological distress, reduced well-being, and loneliness among high school students and their role in bullying in primary and lower secondary school?" I contacted high schools in Rogaland in Norway and obtained consent from six classes at three different high schools to participate. These classes consisted of a total of 127 students, and a semi-structured questionnaire was sent to these students, of which 105 chose to respond. All of these students were in their third year of high school, studying different subjects. Respondents were asked about their past experiences with bullying in primary and lower secondary school, and psychological distress, reduced well-being, and loneliness in high school. The data was collected through SurveyXact and analyzed using the statistical program IBM SPSS, version 28. The study is anchored in the theory of bullying and research on mental health issues, reduced well-being, and loneliness as a consequence of bullying. The findings in this study point to multiple and long-lasting consequences of being exposed to bullying. Being exposed to bullying in primary and/or lower secondary school has a positive connection with the student's loneliness, reduced well-being, and psychological problems in high school. Pupils who have been bullied in primary school and/or lower secondary school experience a greater degree of psychological problems such as anxiety and depression, but also loneliness and reduced well-being in high school compared to pupils who have not been bullied in primary and/or lower secondary school. Girls who have been bullied in primary and/or lower secondary school experience more symptoms of anxiety and depression in high school, compared to boys. The findings showed no difference in perceived loneliness and reduced well-being when comparing girls and boys. My findings indicate that bullying others in primary school has no consequences for either loneliness, well-being or psychological problems. In contrast, students who have witnessed bullying in primary school and/or lower secondary school experience more loneliness in high school, but do not experience an increased degree of psychological distress or reduced well-being.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePsykiske plager, mistrivsel og ensomhet som en konsekvens av mobbing: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel