Motivert til kreativ skriving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087780Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke i hvor stor grad et undervisningopplegg for å motivere til kreativ skriving, og for å gi motiverende tilbakemeldinger på elevtekster, hadde på 5.klassingers holdninger/interesse og mestringstro til å skrive fortellinger. Effekten ble undersøkt når vanlige lærere, som hadde blitt kurset i den kreative skrivemetoden og fått innføring i å gi motiverende tilbakemeldinger på elevtekster, gjennomførte opplegget i sine respektive klasser. Studien undersøkte også om effekten på holdninger/interesse og mestringstro til å skrive fortellinger var lik på elever med svake, middels og sterke leseferdigheter, ut ifra antakelsen om at elevenes ferdighetsnivå i lesing samsvarte med elevenes ferdighetsnivå i skriving. Studien har et eksperimentelt design med pretest og posttest, uten kontrollgruppe. Dataene ble samlet inn ved hjelp av digitale spørreskjema. 147 5.klassinger fra Lindesnes kommune deltok i spørreundersøkelsene. Resultatene viste ingen effekt på 5.klassingenens holdninger/interesse til skriving og mestringstro til skriving. Det ble heller ikke funnet forskjeller i effekt på holdninger/interesse og mestringstro mellom elever med ulike ferdighetsnivå.