Nasjonale prøver i lesing - En ressurs eller en last?
Abstract
Nasjonale prøver med tilhørende resultater og offentliggjøringen av disse har vært et tema for debatt siden prøvene ble innført i 2004. Selv om prøvene skal være en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og har som formål å danne et grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivå i skolesystemet er det fortsatt delte meninger blant lærere om hvor viktige og nyttige prøvene er. Denne studien er en masteroppgave i norskdidaktikk og tar søkelys på hvordan nasjonale prøver i lesing brukes i skoler som får gode resultater på prøvene på femte trinn. Kvalitative intervju med lærere brukes som primær metode for å innhente et datagrunnlag og problemstillingen er formulert som: Hva forteller fire lærere fra fire ulike skoler om arbeidet de har utført på sine skoler tilknyttet nasjonale prøver i lesing?Studien redegjør for et utvalg tidligere forskning og teori innen tre tema: Nasjonale prøver i lesing, utviklingsarbeid, og leseopplæring. De samme temaene brukes som utgangspunkt i de kvalitative intervjuene for å finne læreres meninger, kunnskap, og erfaringer rundt arbeidet med de nasjonale prøvene i lesing. Utvalget er basert på store skoler fra forskjellige kommuner som alle har prestert over gjennomsnitt de siste fem år.Resultatene i studien viser til behov for etablering av systemer for å sikre bruk av resultatene som en del av en helhetlig plan for leseopplæringen i skolene. I kollektivt orienterte skoler har prøvene en ytre og indre ansvarliggjøring som bidrar til utvikling. Studien viser at skoler og lærere med god kunnskap om prøvene også er aktive i bruken av prøvene. En av skolene støtter seg til et annet kartleggingssystem (SOL) og benytter seg i mindre grad av resultatene fra prøvene. Resultatene bidrar også til å sette lys på hvordan skolene arbeider med den grunnleggende ferdigheten lesing. National tests with their corresponding results and their public disclosure have been a topic of debate since the tests were introduced in 2004. Although the tests are supposed to be part of a national quality assessment system and aim to provide a basis for ongoing assessment and quality development at all levels of the school system, there are still differing opinions among teachers regarding the importance and usefulness of the tests.
This study is a master's thesis in Norwegian didactics and focuses on how national reading tests are used in schools that achieve good results on the tests at the fifth-grade level. Qualitative interviews with teachers are used as the primary method to gather data, and the research question is formulated as follows: What do four teachers from four different schools say about the work they have done in relation to national reading tests?The study provides an overview of a selection of previous research and theory in three themes: national reading tests, development work, and reading instruction. These same themes are used as a starting point in the qualitative interviews to explore teachers' opinions, knowledge, and experiences regarding the work with the national reading tests. The sample is based on large schools from different municipalities that have all performed above average in the past five years.The results of the study indicate a need for the establishment of systems to ensure the use of the results as part of a comprehensive plan for reading instruction in schools. In schools with a collective orientation, the tests contribute to external and internal accountability, which promotes development. The study shows that schools and teachers with good knowledge of the tests are also active in using the test results. One of the schools relies on another assessment system (SOL) and utilizes the results from the national tests to a lesser extent. The results also shed light on how schools work with the fundamental skill of reading.