Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnerud, Hilde Lowell
dc.contributor.authorHorvei, Malin Birgitte
dc.date.accessioned2023-09-08T15:51:12Z
dc.date.available2023-09-08T15:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807277:36438130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088362
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å undersøke relasjonen mellom bakgrunnskunnskap og leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever i grunnskolen, for å kunne si noe om hvilken rolle bakgrunnskunnskap om ett gitt tema kan ha for leseforståelsen til disse elevene. Det ble gjennomført et systematisk litteratursøk i fem ulike databaser, bestående av Academic Search Premier, ERIC, PsycINFO, Scopus og Web of Science, for å finne forskning som har undersøkt denne tematikken blant elever i grunnskolen. Etter bearbeidingen av resultatene fra det systematiske litteraturet ble 9 artikler inkludert. Med utgangspunkt i teori og funnene fra disse artiklene blir det vist til effekten bakgrunnskunnskap kan ha for leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever, og hvilke faktorer som kan være med på å påvirke denne effekten. Forskningen viser blant annet at det å ha relevante bakgrunnskunnskaper om det temaet i teksten man skal lese har en positiv effekt på leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever (Mansor et al., 2017). Det blir også vist til at det er funnet en sterk relasjon mellom bakgrunnskunnskap og elevenes vokabulardybde (Rydland et al., 2012). I tillegg til dette blir også elevenes språklige ferdigheter på andrespråket og deres tilgang til relevant bakgrunnskunnskap trukket frem som viktige faktorer som kan være med på å påvirke i hvor stor grad de minoritetsspråklige elevene kan dra nytte av effekten bakgrunnskunnskap kan ha for deres leseforståelse på andrespråket (Davis et al., 2017; Burgoyne et al., 2013; Clark, 2018; Chen, 2009). Med utgangspunkt i disse funnene, samt andre relevante funn som blir trukket frem, konkluderes det til slutt med at man i skolen bør ha et større fokus på tilegnelsen og aktiveringen av relevante bakgrunnskunnskaper, samt på de ulike faktorene som kan påvirke effekten av bakgrunnskunnskap, da dette er noe som kan spille en sentral rolle for leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever (også blant de yngre elevene).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBetydningen av bakgrunnskunnskap om et gitt tema for minoritetsspråklige barns leseforståelse på andrespråket - En systematisk review.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel