Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTikkanen, Tarja Irene
dc.contributor.authorLarsen, Linn-Elise Holtar
dc.date.accessioned2023-09-08T15:51:15Z
dc.date.available2023-09-08T15:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:97689101
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088364
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTematikken i denne masteroppgaven har vært assistenters plass i en lærende skole. Formålet har vært å undersøke hvordan assistenter opplever sin rolle i skolen og deres erfaringer fra samarbeid og kommunikasjon med skolens aktører. Masteroppgavens tittel er: Assistenters plass i en lærende skole. Videre er oppgavens problemstilling: Hvordan opplever assistenten sin plass i en lærende skole? To forskningsspørsmål ble utarbeidet for å besvare oppgavens problemstilling, disse er: Hvilke erfaringer har assistenter fra samarbeid og kommunikasjon med skolens aktører? Hvordan opplever assistenter sin egen rolle i skolen? Denne studien har blitt gjort innenfor en kvalitativ forskningsmetode, hvor semistrukturerte intervju har blitt benyttet som strategi. Funnene viser at assistenters plass i en lærende skole er påvirket av flere faktorer, herunder hvilken verdi deres rolle gis av andre i skolen, og således i hvilken grad kvaliteten på samarbeidet er, deriblant om assistenter får delta på samarbeidsmøter og om hvilken tilgang til informasjon og hvor tilgjengelig den aktuelle informasjonen er. Funn viser også at hvorvidt skolen prioriteter å drive med opplæring, oppfølging og veiledning, i stor grad påvirkes av hvorvidt assistenter vurderes som aktuelle bidragsytere i et slik type samarbeid. Det tyder altså for at hvorvidt assistenter får delta i møter, motta opplæring, oppfølging eller veiledning, eller dele av sin kompetanse, avhenger av at andre ser deres rolle som verdifull. Assistenter er definitivt mest trygg i utførelsen av sine arbeidsoppgaven og videre i sin rolle som assistent i skolen, i de tilfellene hvor de er inkludert i fellesskapet i skolen, mens assistenter med tilfeldig kommunikasjon og informasjons-utveksling, og fravær av samarbeid, opplever seg som mindre trygg i sin rolle.
dc.description.abstractAlso forming the basis for the title of this master’s thesis, the topic of this thesis is as follows: The Role of Teaching Assistants (TAs) in Schools as Learning Organizations. More specifically, the main objective of this thesis has been to explore how TAs experience not only their own role, but also the communication and collaboration with colleagues in other roles, in schools as learning organizations. In order to explore this topic, the research question is as follows: “How do teacher assistants experience their role in schools as learning organizations”, followed by two sub-questions: How do TAs experience the communication and collaboration with colleagues in other roles, and how do they experience their own role in the school? To answer these questions, a qualitative study involving semi-structured interviews of TAs has been conducted. There are several findings in this study. First, this study shows that the TAs’ experience of their own role is influenced by several factors, such as how other roles in the school value their role, and the quality of the collaboration with other roles. The latter further includes factors such as the TAs’ possibility to participate in collaborative meetings and their access to current information. Secondly, the study also shows that whether or not TAs are offered training, education and guidance, heavily depends on whether or not their contributions are considered to be of relevance and value. Thus the findings evidently show that whether TAs have the possibility to participate in meetings as well as being allowed to contribute with their own experience and knowledge, and furthermore, whether TAs are being offered training, education and guidance, is depending on other roles in the school to consider their role as valuable. Finally, the study shows that when TAs are included in the school community, they are feeling more secure both about their own role in general and when executing tasks, whilst TAs experiencing lack of communication, information and collaboration, are feeling more insecure about their role.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAssistentens plass i en lærende skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel