dc.description.abstract | Bemanningsbransjen er preget av en rekke myter som setter industrien og tilhørende aktører i
et dårlig lys. Av den grunn reguleres og styres bransjen i stor grad av lovendringer, økte krav
fra interessenter og nytt verdigrunnlag hos medarbeidere. Dagens situasjon krever blant annet
økt fokus på bærekraftig utvikling, noe som igjen krever tilpasning på alle nivåer i bedrifter.
Disse ulike faktororene setter presedens i bemanningsbransjen, og store aktører blir nødt til å
endre deres drift for å overleve. For å kunne vinne anbudsprosesser må bærekraftig aktivitet
internt i bedrifter dokumenteres, medarbeidere krever at bærekraftige milepæler og resultater
markedsføres, og rapporter må verifiseres av ideelle organisasjoner. I denne oppgaven finner
vi det både tids- og ressurskrevende å etterleve den nye standarden, men vi ser også store
forretningsfordeler for de som følger utviklingen. For å sikre oss en tilnærming til bærekraft i
bemanningsbransjen har vi gjennomført en case-studie av ManpowerGroup Norge.
Bemanningsbransjen står for rundt 10% av den totale sysselsettingen i Norge, noe som
beviser deres potensial for positivt bidrag til økonomi, samfunn og klima. I denne oppgaven
kommer det dog tydelig frem at en voksende bemanningsaktør kan bidra til denne
utviklingen. Oppgavens problemstilling lyder som følger; Hvilke krav stiller interessenter i
bemanningsbransjen til utvikling av bærekraftstrategier, og på hvilken måte anvendes disse
som et utviklingsmoment i organisasjonen? Oppgavens empiri viser at ManpowerGroup i stor
grad får krav fra interessenter. Vi finner også stor tilpasningsevne hos ManpowerGroup, og et
ønske om å gjøre en forskjell. De har en integrert plan som tar hensyn til miljø, sosiale og
forretningsetiske forhold, og dokumenterer og rapporterer fremskritt relatert til disse
områdene.
Vi trekker også tydelige linjer fra fokus på disse områdene, til utvikling av ManpowerGroup.
Informanter fra ManpowerGroup opplever at oppdragsmengden vokser på bakgrunn av fokus
på bærekraftig utvikling, samtidig som de tiltrekker seg flere og bedre medarbeidere som til
gjengjeld øker kvalitet på leveranser. På lik linje med intern vekst, oppstår det også utvikling
eksternt. Norske statsborgere får økt livskvalitet på bakgrunn av sysselsetting og utdanning,
og samfunnet oppnår miljømessige mål raskere når det er flere med på dugnaden. | |