dc.description.abstract | I en stadig mer kompleks virkelighet fremhever Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 en nødvendig modernisering av utdanningen for fremtidens mennesker. Skolen har dermed fått tydelige føringer for å gjennomføre utdanning og danning av elevene, som skal oppleve skaperglede, engasjement og utforskertrang gjennom sosial læring og utvikling i alle fag. Matematikk og problemløsning har ved det matematikkdidaktiske forskningsfeltet gjennomgått store endringer i løpet av de siste tiårene. Tidligere er problemløsning ansett som en individuell praksis, mens nyere forskning anerkjenner dette som en praksis bestående av flere momenter i en sosial kontekst. Tenkende klasserom er en pedagogisk metodikk som anerkjenner den sosiale prosessen ved problemløsning og matematisk kompetanseutvikling. Følgelig ønsket denne studien å benytte seg av et analytisk rammeverk som omfatter hele kompleksiteten ved undervisningsarbeid, for å kunne gi et meningsfullt bidrag innen profesjonsutvikling. Dermed ble det omfattende rammeverket Teaching for Robust Understanding benyttet, og videreutviklet for å analysere hvordan den pedagogiske metodikken tenkende klasserom kan tilrettelegge for en helhetlig matematisk kompetanseutvikling for elevene på ungdomsskolen. Studiens forskningsspørsmål er som følgende:
Hvordan kan Teaching for Robust Understanding brukes for å gjennomføre profesjonsutvikling i et tenkende klasserom?
Dette er en case-studie, som tillater en grundig analyse over datamateriale, og består av videoobservasjoner gjennom tre uker, samt pre- og post-intervju av læreren. Resultatene i denne studien viser at et tenkende klasserom tilrettelegger for gode utviklingsmuligheter hos elevene. Ved å benytte utforskende oppgaver med tilstrekkelig tid for produktivt strev, antyder funnene til denne studien at elevene utvikler sin matematiske identitet i samhandling med lærer og medelever. | |