Show simple item record

dc.contributor.advisorBruin, Marieke. G.
dc.contributor.advisorGranone, Francesca
dc.contributor.authorEltervåg, Caroline
dc.date.accessioned2023-09-24T15:51:12Z
dc.date.available2023-09-24T15:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:36937337
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091580
dc.description.abstractDenne masterstudien er et selvstendig studentarbeid som skrives i tilknytning til forskningsprosjektet DiCoTe . Forskningsprosjektet DiCoTe undersøker barnehagelæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Formålet for DiCoTe er å heve den profesjonsfaglige digitale kompetansen gjennom å utvikle ressurser som bidrar til å berike barnehagens digitale praksis. DiCoTe er finansiert av Norges Forskningsråd . Masterstudiens bidrag til DiCoTe er å belyse forhold som kan være viktig i utviklingen av barnehagens digitale praksis, sett fra et spesialpedagogisk perspektiv som forstår deltakelse som forutsetning for inkludering, og inkludering som pedagogisk tilnærming for å skape likeverdige vilkår for utbytte for alle uavhengig av individuelle forutsetninger. Formålet med masterstudien er å utvikle kunnskap om forhold som må ligge til grunn for at barnehagens digitale praksis samtidig kan ivareta utviklingen av et inkluderende fellesskap i barnehagen. Studien er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring, hvor språk anses som en forutsetning for deltakelse i lek og læring i barnegruppen, og deltakelse som forutsetning for inkludering. Masterstudien er en kvalitativ studie hvor semi-strukturerte forskningsintervju ligger til grunn for konstruksjon av data. Intervjuene er foretatt med pedagoger som arbeider i tre ulike barnehager fordelt på Rogaland og Trøndelag fylke. Et viktig funn fra analysene var at pedagoger erfarer at kodelek kan skape nye muligheter for inkluderende praksiser, men det kan samtidig skape vilkår for ekskluderende praksiser. Pedagogene erfarer at den pedagogiske bruken av kodelek betinger at en rekke forhold må ligger til grunn for at lek med kodelek ikke skal medføre ekskluderende prosesser. Videre tematiseres det hvordan pedagogene kan skape vilkår hvor barnehagens språkarbeid er for alle barn, inklusive de barna som ikke har utfordringer med språk. Til sist tematiseres de forhold som pedagoger erfarer må ligge til grunn for at bruk av kodelek i tilknytning til språkutvikling ivaretar utviklingen av det inkluderende fellesskapet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHånd i hånd? Digitale verktøy i barnehagen og utvikling av inkluderende praksiser – en analyse av pedagogers erfaringer med bruk av kodelek i tilknytning til språkarbeid
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record