Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSanna Erika Forsström
dc.contributor.authorAravinth Sivanantham
dc.date.accessioned2024-02-03T16:51:13Z
dc.date.available2024-02-03T16:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:182188280:34445843
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115390
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDigital teknologi er noe som har utviklet seg gjennom årene. Bruken av spesifikke digitale verktøyer er noe som har blitt mer sentral til sammenligning med for flere tiår siden. Utdanningsdirektoratet (2020) indikerer også til at elevenes læring skal være mer fremtidsrettet. Denne masterstudien ser nærmere på en ungdomsskolelærers bruk av digitale verktøy ved undervisning i funksjoner i matematikk. I tillegg vil det bli sett nærmere rundt hvordan den observerte læreren tar i bruk visse kunnskaper ved bruk av disse verktøyene. Studiens problemstilling har i denne oppgaven blitt delt i to forskningsspørsmål som utover i oppgaven vil knyttes med hverandre: 1. Hvordan tar en ungdomsskolelærer i bruk digitale verktøy i klasserommet ved undervisning i funksjoner innen matematikkfaget? 2. Hvilke «kunnskaper» blir trukket frem når en ungdomsskolelærer tar i bruk digitale verktøy i klasserommet ved undervisning i funksjoner innen matematikkfaget? For å besvare på forskningsspørsmålene ble det utført en observasjon hos en klasse på 10. trinn med hovedfokus på læreren. Over en periode på to uker ble seks undervisningsøkter filmet med kamera. Andre elementer som har blitt tatt i bruk er analytiske rammeverker som knytter seg til nivå på bruk av digitale verktøy (SAMR) og kunnskaper læreren viser ved bruk av disse verktøyene (TPACK). Denne egne forskningen har også blitt sett i lys av noen tidligere forskninger som blant annet også involverer en av to nevnte analytiske rammeverkene. Funnene mine indikerer at ungdomsskolelærerens brukte mer kunnskap i aktivitetene som var på høyere nivå i SAMR hierarkiet ved undervisning av funksjoner. Dette er en enkel casestudie og resultatet fra studien kan ikke generaliseres for andre lærere. Oppgaven kan videre hjelpe fremtidige studier som ønsker å se en eller flere lærers bruk av kunnskaper og deres bruk av digitale verktøy i arbeid med funksjoner og matematikkfaget.
dc.description.abstractDigital technology is something that has grown over the years. The usage of specific digital tools is something that have been more central contrary to the last couple of decades. Utdanningsdirektoratet (2020) suggests the pupils teaching should be more forward looking. This master thesis looks closer at one specific secondary school teachers use of digital tools within lectures in mathematics. Also, there will be a closer look at how this teacher use their knowledges when using digital tools. The study’s issue will be split in two research questions which will be associated throughout this task: 1. How do a secondary school teacher use digital tools in the classroom when lecturing in functions within mathematics? 2. Which “knowledges” gets used by a secondary school teacher when using digital tools in the classroom when lecturing in mathematics at secondary level? To be able to answer these research questions, there was performed observations at a class in year 10 with main focus remaining on the teacher. Over a period of two weeks, six lecture sessions was filmed with camera. Other elements that got used were analytic frameworks that tied the level of use of digital tools (SAMR) and knowledge the teacher showed by using digital tools (TPACK). This study also enlightens some former studies that involved one of the two analytic frameworks mentioned. My findings indicate that the secondary teachers used more knowledge in the activities on the higher end of the SAMR hierarchy by lecturing in functions. This is a single case study and the result from the study can not be generalized amongst other teachers. The task can further provide help for future studies that wish to look amongst one or several teachers use of knowledges and their use of digital tools when working with functions and the subject of mathematics.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn ungdomsskolelærers bruk av digitale verktøy og kunnskaper i undervisning av funksjoner i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel