Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorForström, Sanna Erika
dc.contributor.authorSkjetne, Stine Marie
dc.date.accessioned2024-02-03T16:51:19Z
dc.date.available2024-02-03T16:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:182188280:11652666
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115391
dc.description.abstractI denne studien har jeg satt søkelyset på matematikklekser. Lekser er del av hverdagen til mange unge som går på skole, og de aller fleste som har gått på skole i Norge har erfaring med dem. Jeg som snart er ferdig utdannet lærer, er derfor interessert i hva som inngår i arbeidet med lekser. Denne masteroppgaven er en liten n-studie med et kvalitativt forskningsdesign, som handler om matematikklekser. Hensikten med oppgaven er å få innsikt i forarbeidet lærerne gjør med matematikkleksene de gir til elevene sine. Det er hentet inn data fra forskningsintervjuer med tre forskjellige lærere, og matematikkleksene de har gitt til elevene sine den siste tiden. Dataen blir sett på i lys av tidligere forskning på matematikk og lekser generelt. Problemstillingen i studien er: «hensikten lærere på ungdomstrinnet har med matematikkleksene de gir til elevene sine» med forskningsspørsmålene: • Hva slags handlingsrom har lærerne på ungdomstrinnet med matematikklekser, og hvorfor tar de valgene de tar? • Hva sier lærerne på ungdomstrinnet at de gjør for å tilrettelegge og motivere elevene for matematikklekser, gjennom oppgaver og handlinger? For å svare på disse spørsmålene ble det innhentet teorier på motivasjon, tilpasning, forståelse og dybdelæring, samt teorier på forskjellige metoder å jobbe med matematikkoppgaver på. I tillegg ble det hentet inn tidligere forskning på hvordan elever motiverer seg for lekser, og hva matematikklekser har å si for elevene i skolen. Resultatene i studien tyder på at matematikklærere legger ned mye arbeid i og tanker rundt matematikkleksene de deler ut til elevene sine, og at skolene gir et romslig handlingsrom til lærerne når det gjelder matematikklekser. Selv med forskjellig leksepraksis på de forskjellige skolene, viser lærerne gode refleksjoner rundt matematikklekser, og har forskjellige metoder til å motivere elevene for å gjøre matematikklekser. Denne studien kan brukes til å argumentere for at det er viktig for lærere å reflektere over hva de gir elevene sine i matematikklekser. I tillegg viser studien eksempler på hvordan man kan tilrettelegge og motivere elevene til å gjøre leksene sine.
dc.description.abstractIn this study, I have focused on mathematics homework. Homework is part of the everyday life of many young people who go to school, and the vast majority of people who have bin students in Norway have experience of it. As a soon-to-be qualified teacher, I am therefore interested in what is included in the preparation with mathematics homework. This master's thesis is a small n-study with a qualitative research design, which is about mathematics homework. The purpose of the assignment is to gain insight into the preparatory work the teachers do with the mathematics homework they give to their students. Data has been collected from research interviews with three different teachers, and the mathematics homework they have given to their students recently, and the data is viewed in the light of previous research on mathematics and homework in general. The problem in the study is: "the purpose teachers at secondary level have with the mathematics homework they give to their students" with the research questions: • What kind of leeway do the teachers at the secondary level have with mathematics homework, and why do they make the choices they do? • What do the teachers at the junior level say they do to facilitate and motivate the students for maths homework, through tasks and actions? In order to answer these, theories on motivation, adaptation, understanding and deep learning were obtained, as well as theories on different methods of working with mathematics tasks. In addition, previous research was brought in on how pupils motivate themselves for homework, and what mathematics homework means to pupils in school. The results of the study indicate that mathematics teachers put a lot of work and thought into the mathematics homework they assign to their students, and that schools give the teachers a lot of latitude when it comes to mathematics homework. Even with different homework practices in the different schools, the teachers show good reflections on maths homework, and have different methods to motivate students to do maths homework. This study can be used to argue that it is important for teachers to be able to reflect on what they give their students in mathematics homework. In addition, the study shows examples of how to arrange and motivate pupils to do their homework.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærere på ungdomstrinnets syn på matematikklekser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel