Show simple item record

dc.contributor.advisorStangeland, Elisabeth Brekke
dc.contributor.authorEidet, Snefrid Karoline Krygård
dc.date.accessioned2024-02-03T16:51:21Z
dc.date.available2024-02-03T16:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:189712200:97478725
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115392
dc.description.abstractUtgangspunktet for masterprosjektet var elever med lesevansker og elever med komorbide lese- og regnevansker. Målet var å undersøke hva som kjennetegnet leseferdigheten til førsteklassinger med lesevansker og førsteklassinger med både lese- og regnevansker for å se om det fantes noen unike forskjeller. Masterprosjektet ble skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet SpedAims ABC123, som ønsker å undersøke hvordan en på best mulig måte kan støtte elever som strever med både lesing og regning. Prosjektet var en kvantitativ studie med data samlet fra tre ulike skoler. Kartleggingsprøvene i lesing og regning på 1.trinn ble brukt til å identifisere elevene med lesevansker og komorbide vansker. I tillegg ble det dannet en kontrollgruppe av elever over bekymringsgrensen. For å undersøke leseferdigheten ble elevene målt på både avkoding, språkforståelse, RAN og arbeidsminne, for deretter å kunne sammenligne gjennomsnittene til elevene med bare lesevansker og elevene med både lese- og regnevansker. Resultatene viste ingen signifikante forskjeller i leseferdighet. Likevel indikerer de at både førsteklassinger med lesevansker og med komorbide vansker har vansker med avkoding, språkforståelse, RAN og arbeidsminne. Forskjellen er at elevene med både lese- og regnevansker generelt skårer svakere på alle områdene sammenlignet med elevene med bare lesevansker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLeseferdighet hos elever med komorbide vansker
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record