dc.contributor.advisor | Stangeland, Elisabeth Brekke | |
dc.contributor.author | Eidet, Snefrid Karoline Krygård | |
dc.date.accessioned | 2024-02-03T16:51:21Z | |
dc.date.available | 2024-02-03T16:51:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:189712200:97478725 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3115392 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for masterprosjektet var elever med lesevansker og elever med komorbide lese- og regnevansker. Målet var å undersøke hva som kjennetegnet leseferdigheten til førsteklassinger med lesevansker og førsteklassinger med både lese- og regnevansker for å se om det fantes noen unike forskjeller. Masterprosjektet ble skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet SpedAims ABC123, som ønsker å undersøke hvordan en på best mulig måte kan støtte elever som strever med både lesing og regning.
Prosjektet var en kvantitativ studie med data samlet fra tre ulike skoler. Kartleggingsprøvene i lesing og regning på 1.trinn ble brukt til å identifisere elevene med lesevansker og komorbide vansker. I tillegg ble det dannet en kontrollgruppe av elever over bekymringsgrensen.
For å undersøke leseferdigheten ble elevene målt på både avkoding, språkforståelse, RAN og arbeidsminne, for deretter å kunne sammenligne gjennomsnittene til elevene med bare lesevansker og elevene med både lese- og regnevansker.
Resultatene viste ingen signifikante forskjeller i leseferdighet. Likevel indikerer de at både førsteklassinger med lesevansker og med komorbide vansker har vansker med avkoding, språkforståelse, RAN og arbeidsminne. Forskjellen er at elevene med både lese- og regnevansker generelt skårer svakere på alle områdene sammenlignet med elevene med bare lesevansker. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Leseferdighet hos elever med komorbide vansker | |
dc.type | Master thesis | |