Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStangeland, Elisabeth Brekke
dc.contributor.authorEidet, Snefrid Karoline Krygård
dc.date.accessioned2024-02-03T16:51:21Z
dc.date.available2024-02-03T16:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:189712200:97478725
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115392
dc.description.abstractUtgangspunktet for masterprosjektet var elever med lesevansker og elever med komorbide lese- og regnevansker. Målet var å undersøke hva som kjennetegnet leseferdigheten til førsteklassinger med lesevansker og førsteklassinger med både lese- og regnevansker for å se om det fantes noen unike forskjeller. Masterprosjektet ble skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet SpedAims ABC123, som ønsker å undersøke hvordan en på best mulig måte kan støtte elever som strever med både lesing og regning. Prosjektet var en kvantitativ studie med data samlet fra tre ulike skoler. Kartleggingsprøvene i lesing og regning på 1.trinn ble brukt til å identifisere elevene med lesevansker og komorbide vansker. I tillegg ble det dannet en kontrollgruppe av elever over bekymringsgrensen. For å undersøke leseferdigheten ble elevene målt på både avkoding, språkforståelse, RAN og arbeidsminne, for deretter å kunne sammenligne gjennomsnittene til elevene med bare lesevansker og elevene med både lese- og regnevansker. Resultatene viste ingen signifikante forskjeller i leseferdighet. Likevel indikerer de at både førsteklassinger med lesevansker og med komorbide vansker har vansker med avkoding, språkforståelse, RAN og arbeidsminne. Forskjellen er at elevene med både lese- og regnevansker generelt skårer svakere på alle områdene sammenlignet med elevene med bare lesevansker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLeseferdighet hos elever med komorbide vansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel