Lekens Kraft: En Systematisk Litteraturstudie av Lekebasert Læring i Barneskolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135078Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [886]
Sammendrag
Denne avhandlingen utforsker hvordan lekebasert læring (LBL) påvirker kognitiv, sosial og emosjonell utvikling hos barn i barneskolen, og identifiserer utfordringer ved implementeringen. Gjennom vår systematiske analyse ser vi nærmere på hvordan LBL kan styrke et barns helhetlige utvikling. Ved å samle innsikt fra teorier av Vygotsky, Piaget og Erikson, fremhever studien effektiviteten av LBL i å fremme potensialet til utvikling. Vår analyse viser at selv om LBL betydelig forbedrer kognitive evner, sosiale ferdigheter og emosjonell intelligens, blir implementeringen ofte hindret av utfordringer relatert til vurderingsmetoder, ressursbegrensninger, lærerforberedelser og politiske begrensninger. Funnene taler for integrerte utdanningsreformer for å lette en effektiv implementering av LBL, og understreker nødvendigheten av en støttende infrastruktur og et klart pedagogisk rammeverk for å realisere det fulle potensialet av lekebaserte utdanningsmetoder. This thesis explores how play-based learning (PBL) affects elementary school children’scognitive, social, and emotional development and identifies challenges in itsimplementation. Through our systematic analysis, we delve into how PBL can nurture achild’s holistic development. Gathering insights from theories by Vygotsky, Piaget, andErikson, the study highlights the efficacy of PBL in fostering developmental gains. Ouranalysis reveals that while PBL significantly enhances cognitive abilities, social skills, andemotional intelligence, its implementation is often hindered by challenges related toassessment methods, resource constraints, teacher preparedness, and policy alignment. Thefindings advocate for integrated educational reforms to facilitate the effectiveimplementation of PBL, emphasizing the necessity for a supportive infrastructure and aclear pedagogical framework to realize the full potential of play-based educational methods.