dc.contributor.advisor | Tembjerg, Pravin | |
dc.contributor.author | Dybvik, Eivind | |
dc.contributor.author | Jæger-Pedersen, Simen | |
dc.date.accessioned | 2024-06-20T15:51:34Z | |
dc.date.available | 2024-06-20T15:51:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:226011165:226169680 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3135078 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen utforsker hvordan lekebasert læring (LBL) påvirker kognitiv, sosial og emosjonell utvikling hos barn i barneskolen, og identifiserer utfordringer ved implementeringen. Gjennom vår systematiske analyse ser vi nærmere på hvordan LBL kan styrke et barns helhetlige utvikling. Ved å samle innsikt fra teorier av Vygotsky, Piaget og Erikson, fremhever studien effektiviteten av LBL i å fremme potensialet til utvikling. Vår analyse viser at selv om LBL betydelig forbedrer kognitive evner, sosiale ferdigheter og emosjonell intelligens, blir implementeringen ofte hindret av utfordringer relatert til vurderingsmetoder, ressursbegrensninger, lærerforberedelser og politiske begrensninger. Funnene taler for integrerte utdanningsreformer for å lette en effektiv implementering av LBL, og understreker nødvendigheten av en støttende infrastruktur og et klart pedagogisk rammeverk for å realisere det fulle potensialet av lekebaserte utdanningsmetoder. | |
dc.description.abstract | This thesis explores how play-based learning (PBL) affects elementary school children’s
cognitive, social, and emotional development and identifies challenges in its
implementation. Through our systematic analysis, we delve into how PBL can nurture a
child’s holistic development. Gathering insights from theories by Vygotsky, Piaget, and
Erikson, the study highlights the efficacy of PBL in fostering developmental gains. Our
analysis reveals that while PBL significantly enhances cognitive abilities, social skills, and
emotional intelligence, its implementation is often hindered by challenges related to
assessment methods, resource constraints, teacher preparedness, and policy alignment. The
findings advocate for integrated educational reforms to facilitate the effective
implementation of PBL, emphasizing the necessity for a supportive infrastructure and a
clear pedagogical framework to realize the full potential of play-based educational methods. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | UIS | |
dc.title | Lekens Kraft: En Systematisk Litteraturstudie av Lekebasert Læring i Barneskolen | |
dc.type | Bachelor thesis | |