Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTembjerg, Pravin
dc.contributor.authorDybvik, Eivind
dc.contributor.authorJæger-Pedersen, Simen
dc.date.accessioned2024-06-20T15:51:34Z
dc.date.available2024-06-20T15:51:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:226011165:226169680
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135078
dc.description.abstractDenne avhandlingen utforsker hvordan lekebasert læring (LBL) påvirker kognitiv, sosial og emosjonell utvikling hos barn i barneskolen, og identifiserer utfordringer ved implementeringen. Gjennom vår systematiske analyse ser vi nærmere på hvordan LBL kan styrke et barns helhetlige utvikling. Ved å samle innsikt fra teorier av Vygotsky, Piaget og Erikson, fremhever studien effektiviteten av LBL i å fremme potensialet til utvikling. Vår analyse viser at selv om LBL betydelig forbedrer kognitive evner, sosiale ferdigheter og emosjonell intelligens, blir implementeringen ofte hindret av utfordringer relatert til vurderingsmetoder, ressursbegrensninger, lærerforberedelser og politiske begrensninger. Funnene taler for integrerte utdanningsreformer for å lette en effektiv implementering av LBL, og understreker nødvendigheten av en støttende infrastruktur og et klart pedagogisk rammeverk for å realisere det fulle potensialet av lekebaserte utdanningsmetoder.
dc.description.abstractThis thesis explores how play-based learning (PBL) affects elementary school children’s cognitive, social, and emotional development and identifies challenges in its implementation. Through our systematic analysis, we delve into how PBL can nurture a child’s holistic development. Gathering insights from theories by Vygotsky, Piaget, and Erikson, the study highlights the efficacy of PBL in fostering developmental gains. Our analysis reveals that while PBL significantly enhances cognitive abilities, social skills, and emotional intelligence, its implementation is often hindered by challenges related to assessment methods, resource constraints, teacher preparedness, and policy alignment. The findings advocate for integrated educational reforms to facilitate the effective implementation of PBL, emphasizing the necessity for a supportive infrastructure and a clear pedagogical framework to realize the full potential of play-based educational methods.
dc.languageeng
dc.publisherUIS
dc.titleLekens Kraft: En Systematisk Litteraturstudie av Lekebasert Læring i Barneskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel