Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKalsås, Vidar Fagerheim
dc.contributor.authorSkomsvold, Mikael Opøien
dc.date.accessioned2024-06-27T15:51:25Z
dc.date.available2024-06-27T15:51:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:50157549
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136249
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet har gjennomført en historiebruksanalyse av hvordan historie brukes til å fremstille første verdenskrig i filmen Intet nytt fra vestfronten fra 1930 og nyinnspillingene fra 1979 og 2022. Forskningsprosjektets metode består av tre deler: 1) En narrativ analyse i arbeidet med det empiriske materialets form, 2) En historiebruksanalyse, med bakgrunn i en historisk kontekst i tilknytning det empiriske materialets opprinnelse, og 3) Et komparativt element, hvor funnene gjort i analysene av det empiriske materialet sammenlignes for å se om det har forekommet en endring. Forskningsprosjektet deler metoden under to forskningsspørsmål: F1) Hvordan fremstilles første verdenskrig i filmen og nyinnspillingene av Intet nytt fra vestfronten? Og, F2) Har det forekommet en endring i hvordan historie brukes til å fremstille første verdenskrig i film? Funnene gjort i dette forskningsprosjektet viser at det har forekommet en endring i hvordan historie brukes i filmene til å dekke ulike funksjoner og behov i forlengelse av sitt historiske opphav og i tilknytning den aktuelle historie/minnekulturen som formet samtiden filmene er et produkt av. Imidlertid har den audiovisuelle fremstillingen av første verdenskrig holdt seg mer eller mindre lik, der alle filmene skildrer skyttergravskrig under brutale forhold på vestfronten. Endringen som har preget den audiovisuelle fremstillingen vises gjennom en økning i historiske detaljer, samt bruken av kinematografiske virkemidler hvor fortiden fremstilles langt mer oppslukende og virkelighetsnær i nyere tid, sett opp mot de tidligere filmadapsjonenes fremstilling av samme periode.
dc.description.abstractThis study has concluded a public history analysis of how history is being used to portray the first world war in the movie All quiet on the western front from 1930 and the new movie adaptations from 1979 and 2022. The methodology used in this study consists of three parts: 1) A narrative analysis in working with the empirical data, 2) A public history analysis where the empirical data is put into a historical context in relation to its historical origin, and 3) A comparative element, in which the findings in the previous analyses of the empirical data is compared to see if there has occurred a development. This study breaks up the methodology into two research questions: RQ1: How is the first world war portrayed in the movie and the new adaptations of All quiet on the western front? And RQ2: Has there occurred a change in how history is being used to portray the first world war in movies? This study concludes that there has been a change regarding how history is being used in the movies to fulfill certain functions and needs in extension of its historical context and, regarding the corresponding history/memory culture in which the movie is a historical product of. Yet, the audiovisual representation of the first world war stays almost the same, where all three movies depict the dread of trench warfare on the western front. The change that has occurred regarding the audiovisual representation, is the increase in attention to historical details and, the use of cinematographic effects where the past is portrayed more immersive and lifelike in the more recent movies compared to the earlier movie adaptations depictions of the same period.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHistorien vi sitter igjen med: En historiebruksanalyse av hvordan historie brukes til å fremstille første verdenskrig i filmen "Intet nytt fra vestfronten"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel