Nyheter finner du alltid på TikTok
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136874Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Sammendrag
Målet med denne oppgaven er å finne ut hvordan VG på TikTok bidrar til å oppfylle samfunnsoppdraget og hvordan det generer inntekt til VG. Det vil bli undersøkt hvorfor VG velger å være på TikTok og hva det gir dem. Oppgaven tar for seg relevant teori om blant annet samfunnsoppdraget og privateide mediers økonomiske interesser. For å få svar på problemstillingen: «Hvordan bidrar VGs tilstedeværelse på TikTok til å oppfylle samfunnsoppdraget og genere inntekt?» blir tre sentrale personer i VG intervjuet. Problemstillingen er interessant fordi medielanskapet stadig endrer seg. Konkurransen om brukernes oppmerksomhet og fremtidens nyhetslesere er mer tilstedeværende enn noen gang. VG på TikTok har flere punkter nedfelt i sin strategi. De innebefatter flere mål om både samfunnsoppdraget og økonomiske interesser. TikTok som app har også mange begrensninger som nyhetsformidlere må forholde seg til. Algoritmer og retningslinjer som råder over redaksjonelle vurderinger gjør det vanskelig å være nyhetsformidlere der. Å være på TikTok har likevel flere viktige funksjoner for å nå de unge, som også blir omtalt som den «umulige» målgruppen.