Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJulia Doksæter Horn
dc.contributor.authorSunniva Skottene Møllerløkken
dc.date.accessioned2024-06-29T15:52:04Z
dc.date.available2024-06-29T15:52:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:230946111:97405260
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136874
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å finne ut hvordan VG på TikTok bidrar til å oppfylle samfunnsoppdraget og hvordan det generer inntekt til VG. Det vil bli undersøkt hvorfor VG velger å være på TikTok og hva det gir dem. Oppgaven tar for seg relevant teori om blant annet samfunnsoppdraget og privateide mediers økonomiske interesser. For å få svar på problemstillingen: «Hvordan bidrar VGs tilstedeværelse på TikTok til å oppfylle samfunnsoppdraget og genere inntekt?» blir tre sentrale personer i VG intervjuet. Problemstillingen er interessant fordi medielanskapet stadig endrer seg. Konkurransen om brukernes oppmerksomhet og fremtidens nyhetslesere er mer tilstedeværende enn noen gang. VG på TikTok har flere punkter nedfelt i sin strategi. De innebefatter flere mål om både samfunnsoppdraget og økonomiske interesser. TikTok som app har også mange begrensninger som nyhetsformidlere må forholde seg til. Algoritmer og retningslinjer som råder over redaksjonelle vurderinger gjør det vanskelig å være nyhetsformidlere der. Å være på TikTok har likevel flere viktige funksjoner for å nå de unge, som også blir omtalt som den «umulige» målgruppen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleNyheter finner du alltid på TikTok
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel