Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathiesen, Espen.
dc.contributor.authorBerg, Berit.
dc.date.accessioned2024-06-29T15:52:10Z
dc.date.available2024-06-29T15:52:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:230946111:96527901
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136881
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg sett nærmere på Adresseavisen sin TikTok-konto. Avisen har gitt meg innsikt i deres mål og ønske om å nå unge gjennom nyhetsformidlingen sin på appen. I denne studien var formålet å finne svar på om Adresseavisen når videregåendeelever i sitt nedslagsfelt gjennom TikTok. Ved hjelp av en kvantitativ spørreundersøkelse og et utvalg elever ved Orkdal videregående skole ønsket jeg å finne svar på dette. Kunnskapen om at mange unge er nyhetsunnvikere ble et viktig poeng i denne studien. Samtidig vet vi at målgruppen bruker mye tid på sosiale medier og på appen TikTok. At norske medier deler nyhetsinnhold på TikTok for å nå unge er derfor noe jeg fant interessant å undersøke nærmere. I denne studien fant jeg tydelige tegn på at Adresseavisen har lyktes med å nå ut til unge gjennom TikTok. Funnene fra den kvantitative undersøkelsen viser at en større andel elever har dannet seg et forhold til Adresseavisen sin TikTok og nyhetsformidlingen deres på appen.
dc.description.abstractIn this bachelor's thesis, I have taken a closer look at Adresseavisen's TikTok account. The newspaper has given me insight into their goals and desire to reach young people through their news coverage on the app. In this study, the purpose was to find answers to whether Adresseavisen reaches high school students in their area through TikTok. With the help of a quantitative survey and a selection of students at Orkdal high school, I wanted to find answers to this. The knowledge that many young people are news avoiders became an important point in this study. At the same time, we know that the target group spends a lot of time on social media and on the app TikTok. The fact that Norwegian media share news content on TikTok to reach young people is therefore something I found interesting to investigate further. In this study, I found clear signs that Adresseavisen has succeeded in reaching out to young people through TikTok. The findings from the quantitative survey show that a larger number of students have formed a relationship with Adresseavisen's TikTok and their news on the app.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleNyheter på TikTok - Når Adresseavisen videregåendeelever med nyhetsformidlingen sin på TikTok?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel