Show simple item record

dc.contributor.advisorLerdahl, Erik
dc.contributor.authorDahle, Ingrid Pernille Aurora
dc.date.accessioned2024-06-29T15:52:17Z
dc.date.available2024-06-29T15:52:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:226379503:232753465
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136890
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven undersøker jeg problematikk rundt uønsket høyt gjennomtrekk av personell i hotellbransjen i Norge, gjennom et litteraturstudie. Forskningsspørsmålet er delt inn i tre underspørsmål. Disse er: Hva er årsakene til uønsket gjennomtrekk av personell i hotellbransjen, hvilke konsekvenser har dette gjennomtrekket, og hvilke strategier og tiltak kan ledelsen iverksette for å redusere gjennomtrekket? Litteraturfunnene identifiserer ulike årsaker til høy turnover i hotellbransjen. Disse inkluderer lave lønninger, mangel på vekst som person og ansatt, dårlig sosialt miljø, lav jobbtrygghet og jobbtilfredshet og lignende. Disse faktorene kan bidra til demotiverte og utilfredse ansatte, som kan lede til gjennomtrekk. Konsekvensene av høyt gjennomtrekk av personell i hotellbransjen kan være økte kostnader og tidsbruk rundt rekruttering og opplæring, negativ påvirkning på arbeidsmiljø og kundeservice, og tapt produktivitet. For å forhindre gjennomtrekk og unngå disse konsekvensene, kan ledelsen ved hotellet iverksette retention-strategier. Disse kan bygges rundt konkurransedyktige lønninger, bedre opplæring, kursing og tilleggstrening, utviklingsmuligheter og lignende. Ved å benytte strategier for å beholde ansatte, kan en redusere gjennomtrekket ved hotellet. Dette litteraturstudiet legger frem konkrete tiltak basert på tilgjengelig litteratur og teori.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleUønsket gjennomtrekk av arbeidskraft i hotellbransjen - årsaker, konsekvenser og løsninger
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [618]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Show simple item record