Destinasjonsutvikling i samsvar med bærekraftig utvikling
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan man kan utvikle en destinasjon på en bærekraftig måte. Når det kommer til destinasjonsutvikling er det viktig å sette søkelys på bærekraft slik at man ikke skader miljøet og samfunnet på destinasjonen, samt også ungår å påvirke økonomien negativt. I oppgaven trekker jeg også inn matturisme ettersom at det kan være et potensiale til bærekraftig destinasjonsutvikling, spesielt på destinasjoner som har høyt fokus på bruk av lokalmat. I forhold til dette med destinasjonsutvikling er det også viktig å tenke på hvordan vi skal markedsføre en destinasjon for å få flere besøkende til destinasjonen. Dette, samt også markedsføring av matturisme er temaer jeg har trukket inn i oppgaven og ser på det som viktige elementer å tenke på ved destinasjonsutvikling. Dette grunnet at hovedmålet med destinasjonsutvikling er å tiltrekke flere gjester til destinasjonen.
Når det kommer til metode har jeg tatt i bruk kvalitativ metode i form av litteratur studie. Jeg har hovedsakelig funnet artikler på Oria, samt også funnet noen på Google Scholar. I tillegg til artikler har jeg brukt, bøker, rapporter og nettsider som er relevante for temaet.
For å oppnå destinasjonsutvikling kreves det et godt samarbeid mellom både små og store sektorer på en destinasjon. Det er sentralt å se etter hvilke potensiale en destinasjon har til videre utvikling, samt også dette ved henhold til bærekraftig utvikling. I denne oppgaven har jeg tatt for meg Stavanger som destinasjon. Jeg valgte derfor å trekke inn matturisme i denne oppgaven ettersom at det er et potensiale Stavanger har til videre utvikling, spesielt i forhold til bærekraft. Lokalmat er et essensielt funn i denne oppgaven og er et stort potensial for videre utvikling av en destinasjon.