Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVan Baal, Yvonne Wilhelmina Henriette
dc.contributor.authorTobiassen, Alvilde
dc.date.accessioned2024-07-03T15:51:28Z
dc.date.available2024-07-03T15:51:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227109541:65413595
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137768
dc.description.abstractShared Reading fremheves som en lesemåte som bidrar til en dypere forståelse av tekster, andre mennesker og en selv (Bernhardsson & Törnqvist, 2022). Den kan også legge til rette for at ulike perspektiver og tolkninger kan fungere i samspill, og bidra til dialogisk samtale (Forslid et al., 2022). Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke om Shared Reading kan påvirke elevers oppfatning, forståelse av og engasjement for klassisk litteratur på videregående. Studien er en kasusstudie i en klasse på VG2 yrkesfag, hvor den moderniserte versjonen av Kiellands Gift leses og diskuteres med Shared Reading metoden. Målet med denne tilnærmingen er å undersøke om lesemetoden og den dialogiske samtalen rundt teksten aktualiserer det tematiske innholdet og skaper tekstlig engasjement hos elevene. Shared Reading benyttes i flere institusjonelle sammenhenger blant annet i folkebibliotek, kriminalomsorgen, eldreomsorgen, helsevesenet og i utdanningssammenheng (Billington et al. 2013), og har blant annet vist å gi økt lesemotivasjon (Mortensen, 2022). Antagelsen oppgaven bygger på er at ved å lese klassiske verk med Shared Reading metoden, vil elevene få en førstehåndserfaring med teksten hvor tekstens tematiske innhold oppleves relevant. Primærdata består av spørreskjemaer, video og lydopptak av Shared Reading samlingene som ble gjennomført i feltarbeidet. Spørreskjemaene viser deltakernes utgangspunkt for lesing, hva de syntes om Shared Reading og hvordan de opplevde endringer i deres syn på litteratur. Opptakene og observasjonene fra feltarbeidet viser hvordan deltakerne reagerer underveis i Shared Reading samlingene, hvordan de responderer på teksten og hvordan dialogen utviklet seg. Et av hovedfunnene i oppgaven var at elevene opplevde litteraturen på en ny måte ved å lese den med Shared Reading metode. Den åpne samtalen viste seg å være retningsgivende for den litterære opplevelsen, og elevene møtte teksten både utforskende og på en faglig relevant måte. Et nøkkelord i funnene er verdien av samtalen som hjelper deltakerne til å henge med i handlingen, som også utvider forståelsen av den historiske konteksten teksten er skrevet i. Basert på funnene søker oppgaven å bidra til diskusjonen rundt litterære tilnærminger og opplevelser i skolen.
dc.description.abstractShared Reading is emphasized as a reading approach that enhances a deeper understanding of texts, others, and oneself (Bernhardsson & Törnqvist, 2022). It also facilitates the interplay of diverse perspectives and interpretations, contributing to dialogic conversations (Forslid et al., 2022). The objective of this master's thesis has been to explore whether Shared Reading can influence high school students' perceptions, understanding, and engagement with classical literature. The study is a case study in a VG2 vocational class, where the modernized version of Kielland's Gift is read and discussed using the Shared Reading method. The goal of this approach is to determine whether the reading method and the dialogic conversations surrounding the text make its thematic content relevant and foster textual engagement among the students. Shared Reading is utilized in various institutional contexts including public libraries, the criminal justice system, elderly care, healthcare, and education (Billington et al., 2013), and has been shown to increase reading motivation (Mortensen, 2022). The underlying assumption of the thesis is that by reading classic works with the Shared Reading method, students will have a firsthand experience with the text, making its thematic content feel pertinent. Primary data consists of questionnaires, video, and audio recordings from the Shared Reading sessions conducted during fieldwork. The questionnaires reveal the participants' reading backgrounds, their opinions on Shared Reading, and how they perceived changes in their views on literature. Recordings and observations from the fieldwork illustrate how participants react during the Shared Reading sessions, how they respond to the text, and how the dialogue evolves. One of the main findings of the thesis was that students experienced literature in a new way through the Shared Reading method. The open conversation proved to be directive for the literary experience, allowing students to engage with the text both exploratively and in a pedagogically relevant manner. A key finding is the value of the conversation, which not only helps participants keep up with the plot but also enhances their understanding of the historical context in which the text was written. Based on these findings, the thesis seeks to contribute to the discussion on literary approaches and experiences in schools.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.title"Han der professoren er sykt toxic": En undersøkelse av Shared Reading, engasjement og klassisk litteratur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel