Show simple item record

dc.contributor.advisorSchei, Gaute Sørensen
dc.contributor.authorRodahl, Emil Borg
dc.date.accessioned2024-07-04T15:51:21Z
dc.date.available2024-07-04T15:51:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227843040:96950766
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138028
dc.description.abstractBakgrunn: Håndball er en lagidrett der en treners kommunikasjon med spillere og dommere kan ha innvirkning på kampresultatet, da er både verbale og non-verbale interaksjoner viktige. Kommunikasjonen til treneren kan påvirke spillere og dommere både positivt og negativt. Tematikken ble valgt for å forstå kommunikasjon i håndball bedre, basert på tidligere erfaring som både trener og spiller. Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan en håndballtrener hos et kvinnelig elite-lag kommuniserer under kamp. Hovedfokuset vil være på den verbale kommunikasjonen, men den non-verbale kommunikasjonen vil også bli belyst. Metode: Utvalget i studien bestod av en håndballtrener for et kvinnelig elite-lag. Det er en kvalitativ studie, hvor observasjon ble brukt som datainnsamlingsmetode. For å kode datamaterialet ble det brukt en egenmodifisert versjon av Bales (1950) sin interaksjonsprosessanalyse. Det ble også tatt feltnotater før, under og etter kampen. Resultater: Det ble registrert 226 verbale uttalelser fra trener gjennom kampen, hvorav 31 ble plassert i sosial-emosjonelt område (positive og negative reaksjoner). I oppgave-område ble det plassert 75 uttalelser, fordelt mellom forsøk på svar (71 uttalelser) og spørsmål (fire uttalelser). I tillegg til disse ble 120 uttalelser plassert innenfor de modifiserte kategoriene: selvsnakk, dommersnakk og annet. Kampen inneholdt fem timeouts, der det kun var den første som hadde en umiddelbar effekt på lagets prestasjon etterpå. Feltnotater viste at trener hadde et tydelig kroppsspråk, med korte beskjeder underkampen, med mer utfyllende kommentarer i pausen og etter kampen. Konklusjon: Studien fant at trenerens kommunikasjon var preget av instruksjoner til spillerne, og at trener hadde flere verbale negative enn positive reaksjoner. Begrensninger ved Bales (1950) IPA-modell antyder behov for tydeligere klassifisering. Fremtidig forskning bør observere flere trenere, og bør vurdere å observere trenere over flere kamper i tillegg til å observere den non-verbale kommunikasjonen i større grad. Nøkkelord: Trenerkommunikasjon, verbal kommunikasjon, non-verbal kommunikasjon, dommerpåvirkning
dc.description.abstractBackground: Handball is a team sport where a coach`s communication with players and referees can influence the outcome of the game. Both verbal and non-verbal interactions are important. The coach`s communication can impact players and referees both positively and negatively. This topic was chosen to gain a better understanding of communication in handball, based on previous experience as both a coach and player. Aim: The aim of this study is to examine the communication of a coach for a women`s elite team surrounding a game. The main focus will be on verbal communication, but non-verbal communication will also be highlighted. Method: The study sample consisted of a handball coach for a women`s elite team. It’s a qualitative study in which observation was used as the data collection method. To code the data, a custom-modified version of Bales` (1950) interaction process analysis was used. Field notes were also taken before, during and after the game. Results: During the game, the coach made 226 verbal statements. This included 31 social-emotional remarks (positive/negative reactions), 75 utterances placed in the task-area (71 attempted answers and four questions), and 120 statements falling into modified categories (self-talk, referee talk and others). Only the first of five timeouts had an immediate impact on the team’s performance, while field notes indicated that the coach had a clear body language, with brief instructions during the game, and more detailed comments during halftime and after the game. Conclusion: The study found that the coach's communication was characterized by instructions to players, and the coach had more negative verbal reactions than positive ones. Limitations of the Bales (1950) IPA model suggest a need for clearer classification. Future research should observe more coaches and consider observing a coach over multiple games, along with placing greater emphasis on observing non-verbal communication. Keywords: Coach-communication, verbal communication, non-verbal communication, referee-influence
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleKommunikasjon i håndball: En studie av en elitetreners kampkomkomunikasjon
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1008]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record