Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchei, Gaute Sørensen
dc.contributor.authorMonslaup, Thomas
dc.date.accessioned2024-07-04T15:51:25Z
dc.date.available2024-07-04T15:51:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227843040:70343612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138029
dc.description.abstractBakgrunn: Online coaching har de siste årene etablert seg som en populær tjeneste i PT-bransjen. Fenomenet blir stadig mer synlig i samfunnet, og det spås stadig stor vekst. Samtidig er det stadig flere unge i den norske befolkningen som trener på treningssenter. Tjenesten er nettbasert, og dette medfølger noen styrker og svakheter. Online coaching er relativt billig, fleksibelt og lett tilgjengelig, men mangler en tydelig trener som motiverer, pusher og veileder underveis i treningen. Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke hva online coacher gjør for å optimalisere egen trenerpraksis, og tilrettelegge for god trening for sine kunder. Metode: Datainnsamlingen ble gjort med et kvalitativt, semi-strukturert forskningsintervju. Det ble benyttet en intervjuguide med 26 spørsmål fordelt på 8 kategorier. Utvalget bestod av 4 online coacher, med formell PT eller idrettsrelatert utdanning. Informantene hadde mellom 1,5 og 19 års erfaring som personlig trener/online coach. Dataen ble kodet med en tematisk analyse. Resultater: Det ble utviklet 3 hovedtemaer, med 2-3 tilhørende subtemaer. Første hovedtema er «Check-ins og selvrapportering» som er et viktig verktøy for online coacher. Subtemaene for dette er «Ukentlig kontroll med refleksjon» og «Tilpasninger og endringer». Andre hovedtema er «Veiledning gjennom teknologi», og handler om hvordan online coacher bruker digitale plattformer og teknologi i sitt arbeid. Temaet har subtemaene «Trening i egen app», «Kommunikasjon» og «Instrukser, observasjoner og tilbakemeldinger». Tredje hovedtema er «Mer enn en trener», som beskriver hvordan online coaching er mer enn kun en trener for sine kunder. Temaet har subtemaene «Mennesket bak kunden» og «Anerkjennelse og empati». Konklusjon: Studien fant at online coacher bruker jevnlige check-ins og selvrapportering for å kontrollere og reflektere over kundens trening. De bruker egne digitale plattformer og ulik teknologi for å loggføre trening og kommunisere med kunden. Coachene motiverer kundene ved å skape gode relasjoner, vise empati og gi anerkjennelse. Fremtidig forskning bør undersøke fenomenet nærmere, og se på effekten online coaching kan ha på kunder. Nøkkelord: Online coaching, personlig trening, trenerrollen, treningsledelse, motivasjon
dc.description.abstractBackground: Online coaching has established itself as a popular service in the personal training industry in recent years. The phenomenon is steadily expanding and is projected to experience significant growth in the future. Meanwhile, the numbers of Norwegian gym members are higher than ever. Online coaching is web-based. This means it is relatively cheap, flexible, and accessible, however online coaching is lacking the real time guidance and motivation during the training session. Aim: The purpose of this study is to examine what online coaches do to optimize their practice and facilitate great training for their customers. Method: The data collection was conducted through a qualitative, semi-structured interview. An interview guide was utilized. It contained 26 questions distributed across 8 categories. The participants consisted of 4 online coaches, all of which certified personal trainers or/and educated in the field of sports and physical activity. The participants had between 1.5 and 19 years of experience as personal trainers/online coaches. The data was coded using thematic analysis. Results: Three main themes were developed, each with 2-3 corresponding subthemes. The first main theme is "Check-ins and self-reporting", which is an important tool for online coaches. The subthemes for this are "Weekly check-ins with reflection" and "Adjustments and changes". The second main theme is "Guidance through technology", focusing on how online coaches utilize digital platforms and technology in their work. This theme includes the subthemes "Exercise using app" "Communication", and "Instructions, observations, and feedback". The third main theme is "More than a trainer", describing how online coaching includes more than just coaching the clients. This theme includes the subthemes "Not only a client" and "Recognition and empathy." Conclusion: The study found that online coaches utilize regular check-ins and self-reporting to monitor and reflect on the client's training. They use their own digital platforms and various technologies to log workouts and communicate with clients. Coaches motivate clients by building solid relationships, demonstrating empathy, and providing recognition. Future research should further investigate this phenomenon and examine the impact online coaching can have on clients. Keywords: Online coaching, personal training, coaching in sport, motivation
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleOnline coaching – mer enn en trener
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1008]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel