Show simple item record

dc.contributor.advisorVidar Fagerheim Kalsås
dc.contributor.authorAmund Bergerud Lea
dc.date.accessioned2024-07-04T15:51:28Z
dc.date.available2024-07-04T15:51:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:37045434
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138031
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker historiebruk i multimodale medier, med spesielt fokus på fremstillingen av kvinners roller og posisjoner i samfunnet i multimodale medier hvor handlingen er lagt til en historisk periode. Studiet tar for seg historiebruk, fremstillingen av kvinner i en historisk setting, bruken av meningsressurser i multimodale tekster og kommersielt historiebruk. Studien argumenterer for at fremstillingen av kvinner i medier med historisk setting er mer basert på samtiden mediene er produsert i enn historisk kunnskap. Denne studien er en multimodal tekstanalyse av fremstillingen av kvinner i medier hvor handlingen er lagt til den historiske perioden som kalles vikingtiden som strakte seg fra ca. 800 evt. Til ca. 1050 evt. Mediene som har blitt valgt ut i denne studien er Assassins’s Creed Valhalla (2020) Ubisoft Montreal. Og tv-serien Vikings (2013-2020) Skapt av Michael Hirst. Disse mediene er valgt fordi de omhandler den samme tidsperioden og geografiske områder. Denne studien benytter seg av en multimodal tekstanalyse for å vurdere hvordan kvinner blir fremstilt i disse mediene gjennom meningsressurser, sterke og svake modaliteter og metafunksjoner i språket for å kunne analysere den helhetlige fremstillingen av kvinners roller, posisjoner, rettigheter og muligheter i samfunnet som blir skapt i disse mediene, og dermed også forskjellene og likhetene mellom disse fremstillingene. Funnene påpeker hvordan fremstillingene av kvinner i disse mediene både har likheter og ulikheter gjennom ulike aspekter, gjennom ulike roller og ulike fremstillinger av hva som påvirker kvinners posisjon i samfunnet. Studiet peker også på hvordan fremstillingen av kvinner kan forstås som en fremstilling av kvinners rettigheter og muligheter. Gjennom studiens funn blir også kommersielt historiebruk og historisk kunnskap ett tema som trekkes opp, hvor funnene peker på at fremstillingen av kvinner i mediene, ikke er forankret i historisk kunnskap, men heller fremstiller kvinner basert på samtiden til mediene. Funnen peker på fremstillingen av kvinner i disse mediene som innehavere av et mangfold av ulike roller og posisjoner i samfunnet, med rettigheter og muligheter som er lik menns rettigheter og muligheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleFremstilling av kvinner i multimodale medier
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record