Show simple item record

dc.contributor.advisorWagner, David
dc.contributor.authorHelgeland, Birgitte
dc.date.accessioned2024-07-05T15:51:27Z
dc.date.available2024-07-05T15:51:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:50369479
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138537
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKunstig intelligens har revolusjonert ulike sektorer, inkludert utdanningssystemet. I Norge har digitaliseringen av skolen ført til betydelige endringer, og kunstig intelligens er det nyeste feltet innen digitalisering. Som et relativt nytt forskningsområde kreves det studier som utforsker ulike måter kunstig intelligens kan brukes i skolen og dens effekt. Denne oppgaven fokuserer på bruk av ChatGPT som et hjelpemiddel i historieundervisningen. Spesifikt undersøker den om ChatGPT kan fremme gode egenskaper i kildekritikk hos ungdomsskoleelever. Det teoretiske rammeverket er todelt, med fokus på kildekritikk basert på Samuel Wineburgs forskning og teorier, samt en redegjørelse av kunstig intelligens og ChatGPT. For å svare på problemstillingen gjennomførte jeg et undervisningsopplegg med ChatGPT i en 8. klasse på ungdomsskolen. Elevene gjennomførte et kildekritikk-oppgavesett med og uten ChatGPT, i tillegg til pre- og post-undersøkelser rundt deres forhold til samfunnsfag og ChatGPT. Forskningsdesignet besto av en kvalitativ undersøkelse av to oppgavesett og fire spørreundersøkelser. Resultatene viser at ChatGPT ble godt mottatt av 8. klassingene. Elevene uttrykte at ChatGPT hjalp dem med å lære mer på kortere tid, samtidig som det gjorde det lettere å forstå fagstoffet med muligheten for tilpasset opplæring. Når det gjelder kildekritiske ferdigheter, viste resultatene betydelig forbedring, der gjennomsnittet for klassen gikk fra lav/middels måloppnåelse til middels/høy. Samtidig ble ikke ChatGPT sett på som revolusjonerende for elevenes forhold til samfunnsfag etter fire undervisningstimer. Likevel indikerte resultatene at bruk av ChatGPT kan øke elevenes motivasjon og interesse for faget over tid. Funnene viser også at elevene er bevisste på at ChatGPT kan misbrukes til juks, og derfor kreves det gode rutiner og kunnskaper fra lærerens side for at ChatGPT kan bli et problemfritt hjelpemiddel.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleChatGPT i historieundervisning -Studie av ChatGPT som et hjelpemiddel i kildekritikk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record