Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDessingué, Alexandre
dc.contributor.authorEllingsæther, Erlend Gabrielsen
dc.date.accessioned2024-07-05T15:51:29Z
dc.date.available2024-07-05T15:51:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:7272471
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138538
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven var å finne ut hvordan elever på 9. trinn kan lære historisk tenkning med hjelp av Seixas og Morton (2013) sin teori om historisk tenkning, og ved hjelp av spillet Battlefield 5 og serien Kampen om tungtvannet. Undervisningsopplegget er gjennomført i en 9.klasse med 28 elever. Campaign Nordlys i Battlefield 5 og episode 4 i Kampen om tungtvannet handler om operasjon Gunnerside, sabotasjen av tungtvannsfabrikken på Rjukan i 1943, som er den historiske hendelsen elevene utforsker. Undervisningsopplegget varte i 5 uker med totalt 12 timer à 60 minutter. Elevene fikk spille og se episoden før de jobbet med oppgaver som handlet om begrepene historisk signifikans, bevis/belegg og historiske perspektiver fra Seixas og Morton. Det ble utført en casestudie med en kvalitativ forskningsmetode i dette prosjektet. Empirien som er brukt i analysen er elevtekster hvor de har besvart spørsmål knyttet opp mot teorien til Seixas, koblet opp mot spillet og episoden. Det ble brukt observasjon, spørreundersøkelse og intervju i opplegget, men det ble ikke brukt i analysen siden de ikke ga god nok empiri til å besvare problemstillingen. I analysen ble Seixas og Morton sin «deeper and limitied understand» brukt for å se om elevene hadde klart å bruke begrepene opp mot spillet og episoden. Forskningsfunnene viste at elevene klarte å forstå hvordan forandring og narrativ skaper historisk signifikans, hvordan spillet og episoden kan være kilder, samtidig som man må korroborere informasjon fra kilder, og videre klarte de å skille mellom ulike perspektiver og putte dem i historisk kontekst. Elevene syntes presentisme var vanskelig. Ut fra funnene virker det som om elevene lærte å tenke historisk ved hjelp av spill og film, og klarte å anvende teorien opp mot disse andre kilder.
dc.description.abstractThis master's thesis aimed to explore how 9th-grade pupils could enhance their historical thinking abilities by utilizing Seixas and Morton's (2013) theory of historical thinking, with support from the video game Battlefield 5 and the television series Kampen om tungtvannet. This instructional plan took place in a 9th-grade classroom comprising 28 students, focusing on Operation Gunnerside - the sabotage of the heavy water plant at Rjukan in 1943, depicted in Campaign Nordlys in Battlefield 5 and episode 4 of Kampen om tungtvannet. Spanning over 5 weeks, the instructional plan totaled 12 hours of instruction, with each session lasting 60 minutes. Before delving into tasks related to historical significance, evidence, and historical perspectives according to Seixas and Morton's framework, students engaged in playing the game and viewing the episode. Employing a qualitative research methodology, a case study was conducted. Analysis involved empirical data derived from pupil texts, where they responded to questions aligned with Seixas' theory in connection with the game and the episode. Although observation, surveys, and interviews were integrated into the plan, they were excluded from the analysis due to insufficient empirical data to address the research question. The analysis relied on Seixas and Morton's concept of "deeper and limited understanding" to assess whether students effectively applied the concepts concerning the game and the episode. Research findings revealed that students comprehended how change and narrative contribute to historical significance, recognized the game and the episode as historical sources, and understood the importance of corroborating information from various sources. Furthermore, they demonstrated the ability to differentiate between different perspectives and contextualize them within a historical framework. Nevertheless, students encountered challenges with presentism. In summary, the findings suggest that students developed historical thinking skills through engagement with games and films and were able to transfer these skills to other sources.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHistorisk tenkning i møte med Battlefield 5 og Kampen om tungtvannet: En casestudie om hvordan en 9. klasse lærer historisk tenkning ved hjelp av Battlefield 5 og Kampen om tungtvannet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel