Utforsking av Selvbestemmelsesteorien i kroppsøving på mellomtrinnet: En studie om motivasjon og læring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138792Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i elever på barnetrinnet, nærmere bestemt mellomtrinnet og deres motivasjon knyttet til kroppsøvingsfaget.Formålet med studien er å undersøke elevers opplevelse av selvbestemmelsesteorien i kroppsøvingsfaget. Barn og unge bør være i fysisk aktivitet i gjennomsnitt 60 minutter hver dag (Helsedirektoratet, 2024). Andelen som når disse målene blir gjennom en rapport fra Folkehelseinstituttet presenterer at aktivitetsnivået er varierende for de ulike aldrene. Andelen som når målet er høyt i 6-årsalderen, men avtar gradvis som for eksempel hos 15-åringene hvor bare 40% av jentene og 51% av guttene faktisk når målet (Nystad & Ekelund, 2023). Kroppsøvingsfaget er en sentral arena for å stimulere til livslang bevegelsesglede blant elevene (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det var derfor interessant å se nærmere på elevers motivasjon og særlig indre motivasjon. Problemstillingen som ble utarbeidet er: “Hvordan opplever elever på mellomtrinnet autonomi, tilhørighet og kompetanse i kroppsøvingsfaget?For å se nærmere på temaet og problemstillingen er selvbestemmelsesteorien til Deci og Ryan (2018) med fokus på de tre grunnleggende psykologiske behovene sentral. En av miniteoriene innenfor SDT kalt BPNT brukes aktivt for å forklare sammenhengen mellom behovene og hvordan teorien kan tolkes på ulike måter.
For å undersøke problemstillingen ble det tatt i bruk en kvalitativ forskningsmetode. Det ble innhentet 6 informanter på to barneskoler i Rogaland. Videre ble dataanalyse gjort gjennom Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse.
Funnene fra studien tyder på at elevene opplever i en varierende grad tilfredsstillelse av de psykologiske behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet. Det er særlig positive tilbakemeldinger som en del av autonomistøtten som oppleves som fraværende for elevene. Studien konkluderer med at læringsmiljøet preges av prestasjonsorienterte elever,
Nøkkelord: motivasjon, kroppsøving, selvbestemmelsesteorien, læringsklima og autonomistøtte This master thesis is based on pupils at the primary level, more specifically the intermediate level, and their motivation linked to the physical education subject.
The purpose of the study is to investigate students' experience of the self-determination theory in the physical education subject. Children and young people should be physically active for an average of 60 minutes every day (Helsedirektoratet, 2024). A report from Folkehelseinstituttet presents that the level of activity is variable for the different ages. The proportion that reaches the target is high at the age of 6, but gradually declines, for example among 15-year-olds, where only 40% of girls and 51% of boys actually reach the target (Nystad & Ekelund, 2023). The subject of physical education is a central arena for stimulating lifelong enjoyment of movement among students (Kunnskapsdepartement, 2017). It was therefore interesting to take a closer look at students' motivation and especially inner motivation. The problem statement that was developed is: "How do pupils at intermediate level experience student autonomy, relatedness and competence in the physical education subject?"To look more closely at the theme and the problem statement, the self-determination theory of Deci and Ryan (2018) with a focus on the three basic psychological needs is central. One of the mini-theories within SDT called BPNT is actively used to explain the connection between the needs and how the theory can be interpreted in different ways.
In order to examine the problem, a qualitative research method was used. Six informants were obtained at two primary schools in Rogaland. Furthermore, data analysis was done through Braun and Clarke's (2006) thematic analysis.
The findings from the study indicate that the students experience satisfaction of the psychological needs of autonomy, competence and relatedness to varying degrees. It is particularly positive feedback as part of the autonomy support that is perceived as absent for the students. The study concludes that the learning environment is characterized by performance-oriented students.
Keywords: Motivation, physical education, Self Determination Theory, learning climate and autonomy support