Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnar Kjellstadli
dc.contributor.authorKaja Brattebø Midthun
dc.date.accessioned2024-07-06T15:51:23Z
dc.date.available2024-07-06T15:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227843040:98096956
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138794
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Idrettsfag er en studieretning som har økende interesse de siste årene blant ungdomsskoleelever som har et ønske om å søke seg inn på studieretning. De får et tilbud om å utvikle generell studiekompetanse med idrettsfaglig spesialisering (Utdanning.no, 2024). Idrettsfag medfører økt treningsmengde hvor en av konsekvensene kan være økt skadeforekomst. Hensikt: Hensikten med studien er å undersøke om det er en sammenheng mellom treningsmengde på ungdomsskolen og treningsmengden på VGS 1 semester, for å se om det har en sammenheng med skadeforekomst blant elever som går første semester på VGS. Metode: Det ble anvendt kvantitativ metode ved hjelp av et selvutviklet spørreskjema som drar inspirasjon fra OSTRC. Totalt var det 97 deltakere som alle har rollen elev på VG1 idrettsfag i Rogaland fylkeskommune. Resultat: Resultatene viser til en stor økning i treningsmengde fra ungdomsskole til VGS, men ingen direkte sammenheng mellom økt treningsmengde og skadeforekomst. De vises i resultatene at det er en økning i skadeforebyggende trening som er med å bidra til at overgangen til økt treningsmengde ikke blir for stor belastning på kroppen. Konklusjon: Konklusjonen viser at studien ikke finner en direkte sammenheng mellom treningsmengden på ungdomsskolen og treningsmengde 1 semester på VGS. Likevel ser en at det er en at det er økt treningsmengde og fortsatt høy skadeforekomst blant deltakerne både på ungdomsskole og VGS. For å bedre resultatene kan det være hensiktsmessig å gjennomføre en ny undersøkelse som spør om type skader, type skadeforebyggende trening slik at et er større mulighet for å sammenligne resultat. Nøkkelord: Skadeforekomst, treningsmengde, skade
dc.description.abstractAbstract Background: Sports is a field of study that has seen increasing interest in recent years among secondary school students who wish to apply for a field of study. They receive an offer to develop general study skills with sports specialization (Utdanning.no, 2024). Sports subjects involve an increased amount of training, one of the consequences of which can be an increased incidence of injuries. Purpose: The purpose of the study is to investigate whether there is a connection between the amount of training at secondary school and the amount of training at VGS 1 semester, to see if there is a connection with the occurrence of injuries among students who attend the first semester at VGS. Method: A quantitative method was used using a self-developed questionnaire that draws inspiration from the OSTRC. In total there were 97 participants, all of whom have the role of student at VG1 sports subjects in Rogaland county municipality. Result: The results show a large increase in the amount of exercise from secondary school to VGS, but no direct correlation between increased amount of exercise and the occurrence of injuries. It is shown in the results that there is an increase in injury-preventive training which helps to ensure that the transition to an increased amount of training does not become too much of a burden on the body. Conclusion: The conclusion shows that the study does not find a direct connection between the amount of training at secondary school and the amount of training in one semester at VGS. Nevertheless, one can see that there is an increased amount of training and a still high incidence of injuries among the participants both at secondary school and VGS. In order to improve the results, it may be appropriate to carry out a new survey that asks about the type of injury, type of injury prevention training so that there is a greater opportunity to compare results. Keywords: Incidence of injury, amount of training, injury
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHva er den mulige sammenhengen mellom økt treningsmengde i overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole med idrettsfaglig spesialisering?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1017]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel