Motivasjon i kroppsøving blant tiendeklassinger – En kvantitativ studie av kjønnsforskjeller basert på psykologiske behov og motivasjonsregulering.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138797Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikt: Hensikten med denne studien var å kartlegge eventuelle kjønnsforskjeller på motivasjonen i kroppsøvingsfaget ut ifra de psykologiske behovene og motivasjonsreguleringene. Metode: Metoden som ble brukt var kvantitativ metode med et tverrsnittsdesign ved bruk av to validerte spørreskjema, BPNES og BREQ-3. 74 deltakere ble inkludert i studien, hvor 36 var jenter og 38 var gutter. Resultat: Resultatene ga ingen signifikante forskjeller mellom gutter og jenter når det kom til de psykologiske behovene og motivasjonsreguleringene. Både jenter og gutter skåret relativt høyt på de psykologiske behovene, og på motivasjonsreguleringer skåret begge kjønnene høyest på identifisert regulering og lavest på amotivasjon. Det var en signifikant forskjell mellom kjønnene når det kom til sammenhengen av aktivitet på fritiden og motivasjon i kroppsøving, hvor jentene skåret høyest. Konklusjon: Studien viser at deltakerne opplever at de psykologiske behovene blir i stor grad dekket, noe som bidrar til motivasjon for deltakelse. De ikke signifikante forskjellene indikerer en generell likhet mellom gutter og jenter i opplevelsen av motivasjon i kroppsøving. Den signifikante forskjellen mellom kjønnene på aktivitet på fritid sin effekt på motivasjon i kroppsøving, tyder på at jenter som driver aktivitet på fritiden er mer motiverte i kroppsøving enn de som ikke gjør det, og at effekten er mer fremtredende enn hos gutter.
Nøkkelord: motivasjon, kroppsøving og kjønnsforskjeller Purpose: The purpose of this study was to examine any gender differences in motivation in physical education based on psychological needs and motivation regulations. Method: The method used was quantitative with a cross-sectional design using two validated questionnaires, BPNES and BREQ-3. 74 participants were included in the study, where 36 were girls and 38 were boys. Results: The results showed no significant differences between boys and girls regarding psychological needs and motivation regulations. Both girls and boys scored relatively high on psychological needs, and on motivation regulations both genders scored highest on identified regulation and lowest on amotivation. There was a significant difference between genders regarding the relationship between leisure-time activity and motivation in physical education, where girls scored highest. Conclusion: The study indicates that participants perceive their psychological needs to be met, which contributes to motivation for participation. The non-significant differences suggest a general similarity between boys and girls in the experience of motivation in physical education. The significant difference between genders in the effect of leisure time activity on motivation in physical education suggest that girls who engage in leisure activities are more motivated in physical education than those who do not, and that the effect is more pronounced than in boys.
Keywords: motivation, physical education, and gender differences