Show simple item record

dc.contributor.advisorWagner, David-Alexandre Thomas
dc.contributor.authorCampara, Ajla.
dc.date.accessioned2024-07-06T15:51:34Z
dc.date.available2024-07-06T15:51:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:49904307
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138802
dc.description.abstractKunstig intelligens (KI) har nylig fått økt oppmerksomhet i samfunnet, og forskning viser at det har blitt et utbredt verktøy i skolesammenheng. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever tar i bruk og opplever ChatGPT i arbeidet med årsaker og virkninger i historiefaget. Bakgrunnen for dette er den økte oppmerksomheten som KI har fått i skolen, og som ikke har blitt utforsket enda. Årsaker og virkninger, som er sentrale begreper i forskningsarbeidet, er tydelig definert i læreplanens kompetansemål i historie. Ved nærmere beskrivelser av elevenes forståelse, vil Peter Lee og Denis Shemilt sin progresjonsmodell for historisk forståelse gjennom kausale forklaringer fungere som et rammeverk. Studien har en kvalitativ forskningstilnærming. Et undervisningsopplegg gjennom 3 uker med fokus på elevenes opplevelser og refleksjoner, har dannet grunnlaget for undersøkelsens empiri. For å undersøke elevenes bruk og erfaringer har det blitt samlet inn flere empiriske data fra en klasse av VG3-elever i historie: 1) Pre- og Post-spørreundersøkelse angående deres selvfølelse og interesse for historie, 2) to oppgavebesvarelser med og uten ChatGPT, 3) loggbeskrivelser som viser deres steg for steg samhandling med språkmodellen, 4) refleksjonsnotater fra elevene etter endt undervisningsopplegg og 5) intervjuer med et utvalg av elever. Funnene i forskningsarbeidet viser at elevene brukte ChatGPT til å innhente informasjon og til tekstproduksjon, hvor et flertall av elevene erfarte språkmodellen som et nyttig hjelpemiddel. Elevene fordeles i tre grupper ut ifra hvordan de tok i bruk språkmodellen: 3 elever brukte verktøyet som et støttende hjelpemiddel, 13 elever brukte det som fasit og en hybridgruppe på 9 elever som brukte ChatGPT som delvis hjelpemiddel og delvis fasit. Videre avdekker resultatene at elevenes opplevelser og erfaringer bar preg av deres kritiske vurderinger av språkmodellen, hvor de anerkjente både hvilke muligheter og begrensninger som ble tydelige ved bruken språkmodellen som et hjelpemiddel i deres egen læring.
dc.description.abstractArtificial intelligence (AI) has gained significant attention in society, and research shows that it is a common tool used in educational settings. This master’s thesis explores how students utilize and experience ChatGPT while working with causes and consequences in the history subject. The reason for this is the increased attention that AI has received in schools, which is yet unexplored. Causes and consequences, central concepts in this research, are clearly defined withing the competence aims of the history curriculum. By examining the students’ understanding, Peter Lee and Denis Shemilt’s progression model for historical understanding through causal explanations will serve as a framework. The study employs a qualitative research approach. A three-week lesson plan was conducted, where the students’ experiences and reflections will form the basis for the empirical evidence of the study. To assess the student’s use and experience of ChatGPT, several empirical data were collected: 1) pre-and post-surveys regarding their self-ability and interest in history, 2) two assignments with and without ChatGPT, 3) log descriptions showing their step-by-step interaction, 4) reflection notes after the lesson, and 5) interviews with a selection of students. The result of this research shows that students use ChatGPT to gather information and for text production, where a majority experienced the chatbot as a useful tool. The students are divided into three groups based on how they use the language model: three students use ChatGPT as a supportive tool, thirteen students use it as a definitive answer, and a hybrid group of nine students use ChatGPT as both a supportive tool and a definitive answer. Further, the results reveal that the students’ experiences and perceptions are characterized by their critical assessments of their own use and interaction with the language model, where they recognize both the opportunities and limitations that became apparent.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleElevenes bruk og opplevelser av ChatGPT i historieundervisningen: En casestudie av Vg3-elevers utforsking av årsaker og virkninger
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record