Show simple item record

dc.contributor.advisorMindrebø, Markus Eldegard
dc.contributor.authorHøyland, Linda
dc.date.accessioned2024-07-06T15:51:35Z
dc.date.available2024-07-06T15:51:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:22044320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138803
dc.description.abstractI denne case-studien har jeg kartlagt graden av historiebevissthet knyttet til dagens konflikter, blant en A-klasse og en B-klasse på 10. trinn ved en ungdomsskole i Rogaland Fylkeskommune. Videre har jeg undersøkt om det er en forskjell på utvikling av historiebevissthet ved bruk av digital og analog læringsressurs. For å undersøke dette har jeg gjennomført to historiefaglige undervisningsopplegg. Undervisningsoppleggene omhandler dagens konflikter, Russland-Ukraina-konflikten og Israel-Palestina-konflikten. Forskningsobjektene fikk utdelt en historiefaglig læringsressurs og oppgaver som de brukte for å jobbe med fortidsfortolkningen, samtidsforståelsen og fremtidsperspektiver knyttet til konfliktene. Innleveringsoppgaver og intervjuer ble tatt i bruk for å måle forskningsobjektenes grad av historiebevissthet knyttet til konfliktene. Begge klassene hadde et undervisningsopplegg som var heldigitalt og et undervisningsopplegg som var på papirform. På denne måten kunne jeg intervjue forskningsobjektene for å kartlegge eventuelle forskjeller i tilegningen av historiebevissthet ved bruk av digitale læringsressurser. Ved bruk av en intervjuguide har jeg intervjuet tjue forskningsobjekter og tatt i bruk innleveringsoppgavene og intervjuene for å analysere funnene. Funnene viser et flertall av forskningsobjektene har tilegnet seg en viss grad av historiebevissthet knyttet til dagens konflikter, og det er ingen tydelig forskjell på denne tilegningen ved bruk av digital og analog læringsressurs. Som et eksternt tillegg har jeg undersøkt hvorvidt negative konsekvenser knyttet til digitale læringsressurser samsvarer med tidligere forskning. Funnene viser tydelige negative konsekvenser, og kan påvirke et høyere utbytte av historielæring.
dc.description.abstractIn this case study, I have mapped the degree of historical awareness linked to today’s conflicts in an A-class and a B-class in the 10th grade. Furthermore, I have investigated whether there is a difference in the development of historical awareness when using digital and analogue learning resource. To investigate this, I have carried out two history teaching programs. The teaching programs dealt with today’s conflicts, the Russia-Ukraine conflict and the Israel-Palestine conflict. The research subjects were given a history-related learning resource and tasks which they used to work on the interpretation of the past, contemporary understanding and future perspectives related to the conflicts. Assignments and interviews were used to measure the research subjects degree of historical awareness related to the conflicts. Both classes had a teaching plan that was fully digital and a teaching plan that was in paper form. In this way, I could interview the research subjects to map any differences when using digital learning resources. Using an interview guide, I have interviewed twenty research subjects and use the submission tasks and interviews to analyze the findings. The findings show a majority of the research subjects have acquired a certain degree of historical awareness linked to today’s conflicts, and there is no clear difference in this acquisition when using digital and analogue learning resources. As an external addition, I have examined whether negative consequences related to digital learning resources correspond to previous research. The findings show clear negative consequences and can influence a higher yield of history learning.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHistoriebevissthet knyttet til konflikt og digitale læringsressurser: En case-studie på ungdomsskoleelever
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record