Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKalsås, Vidar Fagerheim
dc.contributor.authorIsungset, Dag Eivind Stedal
dc.date.accessioned2024-07-06T15:51:36Z
dc.date.available2024-07-06T15:51:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:227113910:48817879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138804
dc.description.abstractDenne oppgaven er en analyse av lærebøker i historie for videregående skole og gymnaset mellom 1945 til 2021. Tematikken er hvordan lærebøkenes fremstilling av den historiske perioden «kolonitid i Afrika» har bidratt til å danne felles «oss» og «dem» over denne perioden, og i hvilken grad dette har utviklet seg (dens utvikling). Oppgavens problemstilling er: Hvordan har fremstillinger av forholdet «oss og dem» i lærebøker i historie for videregående skole, fra 1945 til i dag, bidratt til å videreføre, danne eller utfordre koloniale ideer og tankesett, og syn på kolonitiden? Jeg har sett på forskjellige aspekter i tilknytning denne problemstillingen, deriblant hvordan lærebøkene omtaler kolonisator i forhold til kolonisert, hvem som er aktørene i fortellingene og hvordan de representeres, hvordan språk anvendes i fremstillinger av perioden og aktørene, og i hvilken grad det gjengis et felles «oss» og/eller «dem». Med en hovedsakelig kvalitativ og fortolkende metodisk tilnærming har jeg undersøkt 14 forskjellige lærebøker, og sett på hvordan de overnevnte aspektene utvikler seg på tvers av disse. Fra 40-tallet og en lengre periode utover opererte lærebøkene med et svært eurosentrisk perspektiv i relasjon til koloniseringen av Afrika, både med hensyn til hvem som nevnes, men også hvordan aktører nevnes. Frem til 80- og 90-tallet blir Europa og dets utvikling anvendt som en universell norm som blir målestokken for å bedømme kolonienes posisjon og utvikling til uavhengige stater. Gjennom dannelse og vedlikeholdelsen av noe felles europeisk konstrueres motsetninger til andre, som «innfødte», «svarte», eller «afrikanske». Også utelatelsen av noe form for norsk eller nordisk helt frem til 90- og 2000tallet bidrar til noe felles norsk som distanserer oss fra koloniseringen. Utover dette viser oppgaven også til en gradvis utvikling i mer nyanserte fremstillinger, hvor mer og mer utover analysen afrikanske perspektiver kommer i fokus og blir tildelt mer plass.
dc.description.abstractThis thesis is an analysis of history textbooks for high school between 1945 and 2021. The thesis’ topic is about how portrayals of “colonialism in Africa” in these textbooks have contributed to constructing collective “us” and “them” across this period, and if and how these portrayals have evolved. The thesis discusses the following problem: How has portrayals of the relationship “us and them” in high school history textbooks, from 1945 to today, contributed to carry on, construct, or challenge colonial ideas and mindsets, and views on colonialism? I have analyzed a couple of different aspects regarding this problem, including how the textbooks mention colonizer versus colonized, who the participants of the narratives are and how they are represented, how language is used in portraying the period and participants, and to what extent a collective “us” and/or “them” is reproduced. Through mainly a qualitative and interpretative methodological approach, I have studied 14 different textbooks, and looked at how the abovementioned aspects have developed across them. From the 1940s and a longer period of time forward, the textbooks operate through a largely Eurocentric perspective regarding colonialism in Africa, both through who, and how different participants are mentioned. For an even longer period, up until the 80s and 90s, Europe and its development is used as a universal standard for measuring and judging a colony’s position and development as an independent state. Through the creation and maintenance of a collective European, a collective Other is constructed, like “natives”, “black”, and “African”. The omission of anything Norwegian or Nordic up until the 90s and 2000s contribute to a collective Norwegian, distancing us from colonialism. Beyond this, the thesis shows that gradually more nuanced portrayals appear, and a greater focus is put on the African perspective, being allocated more importance and space.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleOss og dem": En lærebokanalyse fra 1945 til "i dag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel