Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDyrstad, Sindre M.
dc.contributor.authorKleiven, Tanja Lundal
dc.date.accessioned2024-07-10T15:51:22Z
dc.date.available2024-07-10T15:51:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229932064:226851760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139721
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Selv om mange barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, er det fortsatt mange som ikke gjør det. Eksperter har etterspurt forskning om effektive inkluderingstiltak som reduserer barrierer for deltakelse for alle barn og unge ettersom familieressurser og sosial tilhørighet kan spille en rolle for deltakelse i fritidsaktiviteter. Ingen studier har undersøkt hvordan disse ressursene påvirket deltakelsen hos de som deltar i Sommer i Folkehallene. Hensikt: Få en forståelse av deltakerkarakteristikken til Sommer i Folkehallene, og undersøke mulige sammenhenger mellom deltakelse i Sommer i Folkehallene, deltakelse i fritidsaktiviteter generelt, sosial tilhørighet og sosioøkonomiske status hos de som benyttet seg av tilbudet Sommer i Folkehallene. Metode: En kvantitativ tverrsnittsundersøkelse som tok utgangspunkt i to elektroniske spørreskjema ble benyttet. Utvalget besto av 1112 barn over 10 år og 526 voksne i følge med barn under 10 år. Analyser ble gjort via dataprogrammet IMB SPSS. Resultat: Studiens resultater viste at barna over 10 år fra familier med mange materielle ressurser deltok oftere i fritidsaktiviteter enn de med få materielle ressurser. Det samme gjaldt barn over 10 år med to norske foreldre sammenlignet med barn med to innvandrerforeldre. For barna under 10 år var det ikke forskjell i deltakelse mellom inntektskategoriene, og ingen forskjell i fordelingen av inntekt etter landtilhørighet. Å være med venner var den største motivasjonen for deltakelse i Sommer i Folkehallene. Konklusjon: Sosioøkonomisk status hadde vesentlig betydning for deltakelse i fritidsaktiviteter, og sosial tilhørighet hadde vesentlig betydning for deltakelse i Sommer i Folkehallene. Nøkkelord: deltakelse, fritidsaktiviteter, barn og unge, inkludering
dc.description.abstractBackground: Although many children participate in extracurricular activities, there are still many who do not. Family resources and social belonging could influence children participation. Therefore, experts have requested research on effective inclusion measures that reduce participation barriers. No previous research had examined how family resources and social belonging impacted the participation among the participants in Sommer i Folkehallene. Purpose: To gain understanding of the participant characteristics of Sommer i Folkehallene and investigate possible connections between participation in Sommer i Folkehallene, participation in extracurricular activities in general, social belonging and socioeconomic status among those who participated in Sommer i Folkehallene. Method: A quantitative cross-sectional survey using two electronic questionnaires was used. The sample consisted of 1112 children above the age of 10 and 526 adults accompanying children under the age of 10. Analysis was conducted using IBM SPSS. Results: The results show that children above the age of ten from families with many material resources participated more often in extracurricular activities. The same applied to children over ten years of age with two Norwegian parents compared to children with two immigrant parents. Statistically, there were no significant differences in participation by income, or income by parents' background, among children under the age of ten. The biggest motivation for using Sommer i Folkehallene was to spend time with friends. Conclusion: Socioeconomic status had a significant impact on participation in extracurricular activities, and social belonging had significant importance for participation in Sommer i Folkehallene. Keywords: participation, extracurricular activities, children and youth, inclusion
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleFolkehallene: En arena for alle? Betydningen av sosioøkonomisk status og sosialtilhørighet for deltakelse i fritidsaktiviteter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel