Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBugge, Hans Erik
dc.contributor.authorLienig Jordheim, Lena
dc.date.accessioned2024-07-10T15:51:23Z
dc.date.available2024-07-10T15:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931939:64153025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139722
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt hvordan lærere og spesialpedagoger oppfatter begrepet deltakelse, hva de mener er sentrale faktorer for tilrettelegging for deltakelse, i tillegg til hvordan lærere og spesialpedagoger tilrettelegger for deltakelse for elever med lærevansker. Med forankring i inkluderingsperspektiver presentert av blant annet Haugs (2021) multidimensjonale inkluderingsmodell, utgjorde disse rammeverket for at rom for deltakelse kunne utformes. For at skolen skal kunne gi alle elever like muligheter for å utvikle ferdigheter og kunnskaper som trengs for å senere kunne delta i samfunn og arbeid, blir det helt essensielt at lærere og spesialpdagoger forstår hvordan alle elever kan delta for å lære og slik få det utbyttet de har krav på gjennom sin skolegang. Studien retter sitt søkelys på elever med lærevansker og hvordan lærere og spesialpedagoger skaper rom for deltakelse for dem. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan skaper lærere og spesialpedagoger rom for deltakelse for elever med lærevansker? Etter utførelse av to fokusgruppeintervjuer med 4 lærere og 2 spesialpedagoger definerte disse deltakelse som å lære i sosial interaksjon med andre i hverdagslige aktiviteter. Gjennom tematisk analyse ble det videre avdekket at læreren spiller en avgjørende rolle for å ivareta det mangfoldige klassemiljøet gjennom å fremme fellesskapets verdier med vekt på anerkjennelse, aksept, medvirkning, tilgang, utbytte, gode relasjoner og dialog. Slik kan inkluderingsperspektivet forstås som bærebjelken for rommet for deltakelse for elever med lærevansker, skapt av lærere og spesialpedagogers nitidige arbeid i klasserommet. Derfor blir det særdeles viktg at lærere og spesialpedagoger orienterer seg innen inkluderingsfeltets dimensjoner og bistår elevens deltakelse og læring innen fellesskapet på best mulig måte ut fra et inkluderende perspektiv.
dc.description.abstractThis study has investigated how teachers and special education teachers perceive the concept of participation, what they believe are key factors for facilitating participation, in addition to how teachers and special education teachers facilitate participation for students with additional learning needs. Anchored in inclusionary perspectives presented by, amongst others, Haug's (2021) multidimensional inclusion model, these perspectives formed the framework for space for participation to be created. In order for schools to be able to provide all students with equal opportunities to develop the skill set and knowledge needed for later ability to participate in society and work, it is crucial that teachers and special education teachers understand how all students can participate in order to learn and thus achieve what they are entitled to through their schooling. The study focuses on students with additional learning needs and how teachers and special education teachers create space for participation for them. The problem for this study is: How do teachers and special education teachers create space for participation for students with additional learning needs? After carrying out two focus group interviews with 4 teachers and 2 special education teachers, these professionals defined participation as learning in social interaction with others in everyday activities. Through thematic analysis, it was further revealed that the teacher plays a decisive role in safeguarding the diverse classroom environment by promoting community values with an emphasis on recognition, acceptance, student involvement, access, achievement, good relationships and dialogue. In this way, the inclusionary perspective can be understood as the mainstay for space for participation for students with additional learning needs, created by the meticulous work of teachers and special education teachers in the classroom. Therefore, it is extremely important that teachers and special education teachers orient themselves within the dimensions of the inclusionary field and assist the student's participation and learning within the classroom community in the best possible way through an inclusive perspective.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvordan lærere og spesialpedagoger skaper rom for deltakelse for elever med lærevansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel