Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorten Braak, Dieuwer
dc.contributor.authorGromstad, Margrete Hamre
dc.date.accessioned2024-07-10T15:51:25Z
dc.date.available2024-07-10T15:51:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931939:69298497
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139723
dc.description.abstractDenne kvantitative studien har undersøkt de psykrometriske egenskapene til måleinstru-mentet Lamer Social Competence in Preschool Scale og hvordan sosial kompetanse målt med denne skalaen henger sammen med barns språklige ferdigheter. Lamer Social Competence in Preschool Scale er et spørreskjema basert målein-strument som måler barns sosiale kompetanse gjennom de sosiale ferdighetene: Selvhev-delse, Selvkontroll, Empati og rolletaking, Prososial atferd, Tilpasning og Lek, glede og humor. Måleinstrumentet er tilpasset en norsk kontekst. Det består av 31 ledd, som be-svares av barnehagelærer. Forsknings spørsmålene og resultatene i denne studien var: Hvordan er faktor strukturen for måleinstrumentet? Konfirmerende faktor analyser viste at Lamer sin originale 6-faktor struktur, uten ledd 24 (Kan stå imot gruppepress), men med ledd 1 (Tar initiativ til kontakt (på en hensiktsmessig måte)) flyttet til faktoren Lek, glede og humor passet godt til dataene. Viser måleinstrumentet Lamer Social Competence in Preschool Scale god reliabili-tet? Analysen av reliabilitet for hele skalaen viste at skalaen har en utmerket reliabilitet. Alle faktorene hadde god til tilstrekkelig reliabilitet. Hvordan henger måleinstrumentet sammen med et annet instrument som måler sosial kompetanse? Ved analysen av konvergerende validitet ble det funnet en svak til typisk men signifikant positiv korrelasjon mellom Sosial kompetanse målt gjennom Lamer Social Competence in Preschool Scale, og sosial kompetanse målt gjennom The Diagnostic Analysis of Nonvernal Accuracy Scale. Hvordan er sosial kompetanse relatert til barns språk? Det ble funnet en sterk og signifikant korrelasjon mellom variabelen Språk, og sosial kompetanse målt med Lamer Social Competence in Preschool Scale. Valideringen av måleinstrumentet Lamer Social Competence in Preschool Scale i denne studien viser gode psykrometriske egenskaper, og det kan anses som egnet til å måle sosial kompetanse i et utvalg av barn for forskning. Måleinstrumentet kan bidra til å måle effekter av intervensjoner, eller til å undersøke sammenhenger i et utvalg av barn. Gode språklige ferdigheter henger tett sammen med barns sosiale kompetanse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleValidering av måleinstrumnetet Lamer Social Competence in Preschool Scale, og en undersøkelse av relasjonen mellom sosial komptanse og språk.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel