Effekten av samhandling og gjensidighet - En casestudie om bruk av samhandling og gjensidighet som virkemiddel i kurs
Abstract
I dette forskningsprosjektet ønsker vi å vise hvorfor samhandling og gjensidighet er viktig for toveiskommunikasjon. Vår problemstilling er «Hvorfor blir samhandling og gjensidighet skapt og brukt i et kurs om brannvern og beredskap?». For å svare på problemstillingen har vi først beskrevet ulike tilnærminger til risiko og presentert risikokommunikasjon både gjennom et historisk og teoretisk perspektiv. Lekfolk og eksperter har gjerne og ofte ulik forståelse av risiko, derfor er det viktig med god risikokommunikasjon for å minske denne forskjellen. Videre tar oppgaven for seg teorien om rasjonelle valg og bytteteorien, som tar for seg nytte av bytter og gjensidighetsprinsippet. Gjensidighetsprinsippet ligger til grunn for utveksling av erfaringer og kunnskap. Etablering av samhold og solidaritet er fundamentet for at premissene om gjensidighetsprinsippet skal etableres og eksistere i en gruppe. Et viktig funn var kursleder sin bruk av humor og hvor viktig del av kurset dette ble. Dette overrasket oss som forskere. Oppgaven konkluderer med at bruk av samhandling og gjensidighetsprinsippet er viktige verktøy i kurssammenheng for å oppnå god kommunikasjon mellom kursleder og deltakere.