Show simple item record

dc.contributor.advisorTen Braak, Dieuwer
dc.contributor.authorHeen Hammersland, Lena
dc.date.accessioned2024-07-11T15:51:23Z
dc.date.available2024-07-11T15:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931939:15254528
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140235
dc.description.abstractTidlig innsats og læringsmiljø i norske barnehager har fått økt oppmerksomhet fra myndighetene, med behov for effektive intervensjoner og kartleggingsverktøy. Academic Orientation Scale (AOS) er en skala utviklet av Ruzek et al. (2018) for å måle noen av de grunnleggende aspektene ved barns forutsetninger for læring. Skalaen ble først validert for bruk i USA, og denne oppgaven tok sikte på å gjennomføre en validering av AOS i en norsk barnehagekontekst og vurdere bruken av skalaen i et spesialpedagogisk perspektiv. I tillegg til det opprinnelige teorigrunnlaget som AOS bygger på, ble det i denne valideringen også gjennomført en utvidet teoretisk grunnlagsundersøkelse, med fokus på relevansen av AOS i den nye konteksten. Denne utvidede teoretiske gjennomgangen inkluderte tilpasninger og nyanser med hensyn til norsk barnehagesystem og spesialpedagogisk praksis. For å evaluere de psykometriske egenskapene til AOS i den norske konteksten, ble det gjennomført en konfirmerende faktoranalyse. Kompositt relibilitetskoeffisient omega ble kalkulert for å undersøke indre konsistens. Videre ble det utført korrelasjonsanalyser mellom AOS-skalaene og lignende mål rapportert av barnehagelærerne for å undersøke konvergerende validitet. AOS-skalaen overholdt hypotesen om faktorstruktur og viste akseptabel pålitelighet. Subskalaene korrelerte med barnerapportert data og delvis med lærerrapportert data, men mindre enn antatt. Jeg argumenterer for å utvide den latente faktoren perceived competence for en mer nyansert forståelse. Jeg argumenterer også for å inkludere flere faktorer som tar sikte på å måle barns motivasjon og mestring, da dette kan bidra til en mer robust og konteksttilpasset måling av barns akademiske orientering.
dc.description.abstractEarly intervention and the quality of the learning environment in Norwegian kindergartens have received increased attention from Norwegian authorities. With this increased focus comes the need for effective interventions and assessment tools to evaluate the quality of these measures. The Academic Orientation Scale (AOS), developed by Ruzek et al. (2018), is designed to measure some fundamental aspects of children's learning readiness. Originally validated for use in the USA, this study aims to validate the AOS in a Norwegian kindergarten context and assess its use from a special education perspective. In addition to the original theoretical foundation of the AOS, this validation also involved an extended theoretical examination, focusing on the relevance of the AOS in the new context. This extended review included adaptations and nuances concerning the Norwegian kindergarten system and special education practices. To evaluate the psychometric properties of the AOS in the Norwegian context, a confirmatory factor analysis was conducted. Composite reliability coefficients were calculated for each factor and for the instrument, to assess internal consistency. Furthermore, correlation analyses between the AOS scales and similar measures reported by kindergarten teachers were performed to investigate convergent validity. The AOS scale supported the hypothesized factor structure and showed acceptable reliability. The subscales correlated with child-reported data and partially with teacher-reported data, but to a lesser extent than anticipated. It is argued that the latent factor "perceived competence" should be expanded for a more nuanced understanding. Additionally, it is suggested to include more factors aimed at measuring children's motivation and mastery, as this could contribute to a more robust and contextually adapted assessment of children's academic orientation.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleValidering av Academic Orientations Scale i en norsk barnehagekontekst
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record