Show simple item record

dc.contributor.advisorBerdinesen, Hein
dc.contributor.authorJøsang, Oda Clausen
dc.date.accessioned2024-07-11T15:51:31Z
dc.date.available2024-07-11T15:51:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129375389
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140241
dc.description.abstractProblemstilling og forskningsspørsmål Formålet med studien var å undersøke hvordan ansatte i skolen bidrar til å skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet for gutter i ungdomsskolen med psykiske vansker. Problemstillingen var som følger: Hvordan kan skolen skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet for gutter med psykiske vansker? For å belyse problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål undersøkt: 1. Hva gjør ledelsen på ungdomsskolen for å skape likeverdige vilkår for deltakelse? 2. Hvordan kan lærerne skape rom for likeverdige vilkår for deltakelse i klassen? 3. Hvordan kan miljøarbeiderne være med på å skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolen? 4. På hvilke måter kan sosialrådgiver og helsesykepleier gjøre tiltak for å fremme likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet for gutter med psykiske vansker? Metode I denne studien ble det valgt en case-studie som forskningsdesign. Datainnsamlingen foregikk gjennom individuelle semistrukturerte forskningsintervjuer av seks ansatte i en ungdomsskole. Det ble i analyseprosessen benyttet tematisk analyse, og funnene ble delt inn i syv temaer. Resultater Funnene i studien vektlegger viktigheten av et større fokus på psykisk helse og det sosiale miljøet på skolen. Det kommer fram ulike utfordringer knyttet ressursmangel og samfunnets påvirkning på kjønnsroller. Funnene indikerer at det sosiale aspektet ved skolen anses som en av de viktigste trivselsfaktorene i skolen. Konklusjon De ansatte i skolen spiller en viktig rolle når det kommer til å skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet for gutter med psykiske vansker. Ledelsen prioriterer fokus på psykisk helse og understreker viktigheten av kompetanseheving og et godt skolemiljø. Lærerne vektlegger gode relasjoner og trygge klasserom. Miljøarbeiderne støtter lærerne i arbeidet med ulike vansker. Sosialrådgiver og helsesykepleier er viktige nøkkelkomponenter for det psykiske helsearbeidet i skolen. Funnene i studien peker på ulike utfordringer knyttet til likeverdig deltakelse i skolemiljøet, som stigma, ulike forventninger til kjønn, ressursmangel og økt behov for kunnskap.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleLike muligheter, forskjellige utfordringer. – En kvalitativ studie om hvordan skolen kan skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet av gutter med psykiske vansker.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record