dc.contributor.advisor | Bru, Edvin | |
dc.contributor.author | Hetland, Ingrid. | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T15:51:18Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T15:51:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:229931786:128984333 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3140615 | |
dc.description.abstract | Skolevegring har de senere årene blitt en stadig mer aktuell skoleproblematikk. Oppgaven omhandler ungdomsskoleelevers skolevegring og det ubehaget disse elevene opplever i møte med skolens sosiale og faglige aspekter, fra et lærerperspektiv. Skolen er en viktig utviklingsarena i barn og unges liv. Skolevegring kan potensielt videreutvikles til langvarig skolefravær med følger som psykisk uhelse, skolefrafall, isolasjon og senere utfordringer i arbeidslivet. I den sammenheng er skole-hjem-samarbeidet et forebyggende tiltak. Studiens formål var å kunne si noe om læreres erfaringer tilknyttet hvordan skole-hjem-samarbeidet og faktorer i skolemiljøet kan bidra til å motvirke skolevegring og forebygge langvarig skolefravær. Videre var hensikten å utvikle ny kunnskap og innsikt om skole-hjem- samarbeidet i elevers skolevegring ved å løfte frem lærerperspektivet. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | UIS | |
dc.title | Skolevegring i ungdomsskolen: Kjennetegn, tilrettelegging og skole-hjem-samarbeid. | |
dc.type | Master thesis | |