Show simple item record

dc.contributor.advisorVestad, Lene
dc.contributor.authorOlsen, Susanne Rostrup
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:21Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:120302555
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140616
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har undersøkt i hvilken grad de sosiale og emosjonelle kompetansene, relasjonsferdigheter og emosjonsregulering er relatert til elevenes lærende tankesett i ungdomsskolealder. Studien har basert seg på kvantitative, tverrsnittsdata innsamlet i forbindelse med pilotprosjektet ROBUST. Utvalget besto av 1142 åttendeklasselever mellom 12-13 år fra en mellomstor kommune på Østlandet. Dataene ble analysert ved bruk av bivariat korrelasjonsanalyse, og multivariate analyser og strukturell ligningsmodellering med latente variabler. Studiens forskningsspørsmål var: 1: Hva rapporterer elever om de sosiale og emosjonelle kompetansene relasjonsferdigheter og emosjonsregulering, og lærende tankesett i starten av ungdomsskolen? 2: I hvilken grad er elevenes opplevde relasjonsferdigheter relatert til lærende tankesett når det kontrolleres for kjønn og sosioøkonomisk status? 3: I hvilken grad er emosjonsregulering relatert til lærende tankesett når det kontrolleres for kjønn og sosioøkonomisk status? Resultatene viste at flertallet av elevene rapporterte om å ha et lærende tankesett, i tillegg til gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering i starten av åttende klasse. Videre viste resultatene fra den strukturelle ligningsmodelleringen at både relasjonsferdigheter og emosjonsregulering var positivt korrelert med et lærende tankesett. Emosjonsregulering så imidlertid ut til å ha noe større betydning. Dette indikerer at sosiale og emosjonelle ferdigheter spiller en rolle i, og har betydning for elevenes lærende tankesett. Å stimulere elevenes sosiale og emosjonelle kompetanser i ungdomsskoler ser dermed ut til å være av betydning for å fremme et lærende tankesett, som igjen er forbundet med økt motivasjon og evne til å mestre faglige utfordringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleSosiale og emosjonelle kompetansers rolle i ungdomsskoleelevers lærende tankesett
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record