dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har undersøkt i hvilken grad de sosiale og emosjonelle kompetansene, relasjonsferdigheter og emosjonsregulering er relatert til elevenes lærende tankesett i ungdomsskolealder. Studien har basert seg på kvantitative, tverrsnittsdata innsamlet i forbindelse med pilotprosjektet ROBUST. Utvalget besto av 1142 åttendeklasselever mellom 12-13 år fra en mellomstor kommune på Østlandet. Dataene ble analysert ved bruk av bivariat korrelasjonsanalyse, og multivariate analyser og strukturell ligningsmodellering med latente variabler. Studiens forskningsspørsmål var:
1: Hva rapporterer elever om de sosiale og emosjonelle kompetansene relasjonsferdigheter og emosjonsregulering, og lærende tankesett i starten av ungdomsskolen?
2: I hvilken grad er elevenes opplevde relasjonsferdigheter relatert til lærende tankesett når det kontrolleres for kjønn og sosioøkonomisk status?
3: I hvilken grad er emosjonsregulering relatert til lærende tankesett når det kontrolleres for kjønn og sosioøkonomisk status?
Resultatene viste at flertallet av elevene rapporterte om å ha et lærende tankesett, i tillegg til gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering i starten av åttende klasse. Videre viste resultatene fra den strukturelle ligningsmodelleringen at både relasjonsferdigheter og emosjonsregulering var positivt korrelert med et lærende tankesett. Emosjonsregulering så imidlertid ut til å ha noe større betydning. Dette indikerer at sosiale og emosjonelle ferdigheter spiller en rolle i, og har betydning for elevenes lærende tankesett. Å stimulere elevenes sosiale og emosjonelle kompetanser i ungdomsskoler ser dermed ut til å være av betydning for å fremme et lærende tankesett, som igjen er forbundet med økt motivasjon og evne til å mestre faglige utfordringer. | |