Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathiesen, Ida Holth
dc.contributor.authorHjelle, Elisabeth Økland
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:23Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931939:64258008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140617
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie av barnehageansattes refleksjoner om arbeidet med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd. Studien handler om hvilke tanker og refleksjoner assistenter har om relasjonsarbeid rettet mot barn som viser utfordrende atferd. Hensikten var å få et innblikk i assistentenes refleksjoner og tanker om tema og hva de selv trekker frem som gode tiltak og forebyggende arbeid. Studien gir et lite innblikk i assistentenes kunnskap om barn som viser utfordrende atferd og deres tanker om hva en relasjon innebærer. Videre viser resultater informantens refleksjoner om hvordan de jobber med relasjonsarbeid i barnehagen og tanker om hva en god relasjon kan bidra til. Samtidig bidrar studien til en innsikt i hvordan assistene jobber med relasjonsarbeid og hvilke tiltak de ser på som nyttige i relasjonsarbeid med barn som viser utfordrende atferd. Denne studien tar utgangspunkt i hvordan teorien fremstiller ulike former for utfordrende atferd, hva en god relasjon innebærer og hvilke tiltak som kan bidra til god kvalitet på relasjonen mellom voksne og barn. Datamaterialet som er benyttet i studien ble samlet inn ved å benytte kvalitativt forskningsintervju i fokusgrupper. Det er tre informanter i hver fokusgruppe, og det er tre fokusgrupper. Utvalget består av assistenter fra to forskjellige barnehager. Funn i studien viser hvordan assistentene forstår begrepet utfordrende atferd og hvordan de opplever barn med utfordrende atferd. Videre viser funnene at tiltak og forebyggende arbeid som assistene benytter seg av i hverdagssituasjoner, i planlegging av pedagogisk arbeid og i møtevirksomhet på mange områder sammenfaller med det teorien ser på som nyttige tiltak for barn med utfordrende atferd. Samtidig viser funn noe avvik i forhold til det teorien beskriver som utfordrende atferd og hva som er viktig å tenke på i relasjonsarbeid med barn som viser utfordrende atferd. Studien kan være med på å gi et lite bilde på hva som finnes av kompetanse i forhold til barn med utfordrende atferd og hvordan assistene jobber med relasjoner i de barnehagene som er med i studien. Jeg håper at studien kan inspirere til å se nærmere på hvordan assistene jobber med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd, hvordan vi kan utnytte ressursene godt i barnehagen og skape gode vilkår for interaksjoner med god kvalitet. Jeg håper at studien kan løfte frem refleksjoner om kunnskap, kompetanse og fordeling av ressurser i praksisfeltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.title«Jo mer vi reflekterer sammen – jo bedre blir vi som voksne i barnehagen» - en kvalitativ studie av barnehageansattes refleksjoner om arbeidet med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel