Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTanu Biswas
dc.contributor.authorNadia Ouaham Troky
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:24Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129343133
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140618
dc.description.abstractTema i studien er rettet mot inkludering og inkluderende fellesskap for barn som mottar spesialpedagogiske hjelp i barnehagen. Mitt forskningsspørsmål er «Hvordan beskriver barnehagelærere og spesialpedagoger inkludering og inkluderende fellesskap for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp i barnehagen?». Temaets aktualitet er styringsdokumenter og tidligere forskning. Den ene forskningen er rapporten til Thomas Nordahl og ekspertene (2018) om inkluderende fellesskap. Den andre forskningen er Cochleaimplantat studien til Siv Hillesøy og Stein Erik Ohna (2014) om organisering av spesialpedagogisk hjelp for barn med Cochleaimplantat i barnehagen. Hensikten med studien har vært å undersøke dagens inkluderende praksis ut ifra perspektiver til to ulike faggrupper; barnehagelærere og spesialpedagoger. Det ble benyttet en kvalitativ forskningsmetode og gjennom et semistrukturert intervju ble dataene innsamlet. Utvalget er tre barnehagelærere og tre spesialpedagoger. Ved bruk av en tematisk analyse ble dataene analysert og deretter drøftet mot teoriperspektiver som er presentert i oppgaven. Studiens resultater viser til at det er et stort gap mellom dagens praksis og målsettingen om inkluderende fellesskap. Informantene beskriver at inkludering handler om deltakelse i fellesskapet og derfor er det viktig å tilpasse aktivitetene ut fra barnas forutsetninger og behov. Videre beskriver de at tilretteleggingen av den spesialpedagogiske hjelpen må skje i fellesskapet og at det må være en gjennomtenkning når hjelpen skal gis utenfor. Informantene beskriver at de store utfordringer de møter for å realisere målsettingen er mangel på spesialpedagogisk kompetanse, menneskelige ressurser og positive holdninger. Resultatene viser til at barnehagelærere og spesialpedagoger vektlegger samarbeid mellom seg for å utvikle en inkluderende praksis. Studien støttes til litteraturstudiet som belyser følgende temaer: inkludering, inkluderende fellesskap, spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
dc.description.abstractAbstrakt The theme of the study is aimed at inclusion and at an inclusive community for children who receive spesial educational support in kindergarten. My research question is « How do kindergarten teachers and special-needs educators describe inclusion and inclusive community for children who receive spescial educational support?» The currency of this topic is by steering documents and by previous research. One of the research is the report by Thomas Nordhal and the experts (2018) on iclusive communities and the other research i the Cochlear implant study by Siv Hillesøy and Stein Eirik Ohna (2014) on special eductional support for Children with a cochelear implant in the kindergarten. The aim of the study was to examine current inclusive practices from the perspectives of kindergarten teachers and special -needs education teachers. A qualititave research method was used and the data was collected trough a sei -stucturered interview. There was three special -needs educators and three kindergarten teachers chosen for the interviws. Using a thematic analysis, the data was analyzed and then discussed against the theoretical perspectives prensented in the thesis. The sudy`sresults show that there is a large gap between current practice and the goal of an inclusive community. The informants in the study describe that incluson is about partipation in the community and therefore it is imoptant to adapt the activities base don the children`s prerequites and needs. Furthemore, they describle that the adaption of the special educational hjelp must take place in the community, and that there must be thought carefully when the hjelp is to be given outside the community. The informantes describle that the major challanges they face in order to realize the objective are a lk of special needs eductional experticse, human resoouces and positive attitudes. The results show that the kindergarten teachers and the special needs education teachers emphasize cooperation between them in order to devlop an inclusive practice. The study is suuported by the literature study wich sheds light on the following themes: inclusion, iclusive community, special needs education and inclusive practices.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleInkludering i barnehagen ut fra barnehagelæreres- og spesialpedagogers perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel