dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er voksne innvandrere som tar norskopplæring, fra en spesialpedagogisk innfallsvinkel. Formålet har vært å utvikle profesjonskunnskap om denne elevgruppa, med utgangspunkt i en inkluderende pedagogikk. Denne masteroppgaven har hatt følgende problemstilling: På hvilken måte bidrar ulike lærebøker i norsk til å ivareta læreplanens mål om at voksne innvandrere blir integrert i det norske samfunnet? For å belyse denne problemstillingen ble følgende forskningsspørsmål benyttet: Hvordan ivaretar lærebøkene i norsk for voksne innvandrere, både hensynet til elevens identitetsutvikling og forventningene om at elevene skal ta del i det norske fellesskapet? Metoden har vært dokumentanalyse, og datamaterialet har bestått av læreboktekster fra tre ulike læreverk i norsk for voksne innvandrere. Den analytiske tilnærmingen har vært tematisk analyse, i kombinasjon med teori fra Biesta, om utdanningens tre funksjoner. Analysen resulterte i tre overordnede tema: 'Jobb - nøkkelen til deltakelse og inkludering', 'Det norske som målestokk - om fellesskap og verdier', og 'Ny i Norge - ny identitet? Kulturelt mangfold og ulike roller'. Resultatene viser at lærebøkene gir en innføring i norske kulturelle forhold og forventninger fra samfunnet, og i stor grad legger opp til deltakelse i arbeidslivet som veien til integrering. Hensynet til fellesskapet er ivaretatt i stor grad, mens hensynet til individet kommer noe i skyggen. | |